המקל והגזר של ועדת שוחט

בטור הקודם בעניין המלצות ועדת שוחט לקביעת שׂכר הלימוד ראינו כיצד נקבע הסכום המומלץ לשׂכר הלימוד החדש – 14,800 ₪! – לא בעקבות חישוב של עלויות או צרכים, אלא לפי שרירות לבם של חברי הועדה. אלא שלא רק שרירות לב יש כאן, אלא גם הטעיה וגניבת דעת.

דוגמא מובהקת להתנהלות נלוזה זו של הועדה היא ההמנעות מהצגת נתונים, המשווים את יוקר שׂכר הלימוד בארץ לזה הנהוג בעולם. לפי מחקר מיוחד שנערך לגבי מדינות ה-OECD, יוצא שכבר היום שׂכר הלימוד בארץ, משוקלל לפי כח הקנייה בארצות השונות, הוא השישי בעולם. המדינות היחידות בעולם המפותח בהן שׂכר הלימוד גבוה יותר הן ארה"ב, יפן, קוריאה, אוסטרליא וקנדה (לטבלא מלאה ראה כאן). בבריטניא, ניו-זילנד, הולנד, איטליא, אוסטריא, ספרד, בלגיא, צרפת וטורקיא שׂכר הלימוד נמוך מאשר בישׂראל, לעתים נמוך בהרבה. בארצות סקנדינוויא, צ'כיא, אירלנד ופולין לא נהוג שׂכר לימוד כלל!

יוצא אפוא, שדו"ח ועדת שוחט בא להעלות שׂכר לימוד, שכבר היום הוא מהגבוהים בעולם. ואם יועלה חס וחלילה שׂכר הלימוד לפי המלצות הוועדה – או אז יטפס שׂכר הלימוד בארץ למקום הראשון! לא פלא שדו"ח ועדת שוחט אינו טורח להציג השוואות לארצות אחרות.

סטודנטים מפגינים נגד ועדת שוחט בגן וואהל לוורדים בירושלים (ויקיפדיא: ועדת שוחט).

וכיצד ישלמו הסטודנטים את שׂכר הלימוד היקר בעולם?  לפי דו"ח הועדה הפתרון מגולם במערכת הלוואות נדיבות שתעמדנה לרשות הסטודנטים/ות. אלא שבדיקת הדברים מראה ששוב אין כאן אלא אחיזת עיניים (ראי כאן, סעיף 4.2.3).
ראשית, רוב הסטודנטים/ות אינם נוטים/ות כלל לקחת הלוואות למימון שׂכר הלימוד. מדו"ח הועדה עולה שחבריה מודעים לכך ששיעור הניצול של הלוואות לסטודנט/ית נמוך מאד גם היום. מה שלא עולה ממנו הוא מדוע סבורים חברי הועדה שמצב זה צפוי להשתנות.
שנית, ההלוואה המוצעת אינה "מציאה גדולה" כלל וכלל. ההלוואה המוצעת היא ל-10 שנים, בריבית שנתית של 4.9%.  כבר כיום יכול/ה כל סטודנט/ית להשׂיג בבנקים המסחריים הלוואה ל-6 שנים, בריבית נמוכה יותר. אם כן, כיצד נקבעו תנאי ההלוואות שמציעה ועדת שוחט? על כך אפשר ללמוד מפרוטוקול הועדה מיום 21 פברואר 2007:  יש לקבוע, כי הריבית על ההלוואות תהיה גבוהה דיה, כדי לא ליצור תמרוץ יתר ללקיחת ההלוואות. (עמ' 13 כאן)    מבינים/ות? הפתרון היחיד אותו מציעה הועדה למימון העלאה של 72% בשׂכר הלימוד הוא הלוואות, ואלו מתוכננות מראש כך שלא יהיה משתלם לקחת אותן!

שלישית, תנאי החזרת ההלוואות. אחד הנתונים שתועמלני האוצר נפנפו בו בגאון הוא, שמי שלא יצליח להשׂתכר מעל סכום מסויים, יהיה פטור מהחזרת ההלוואה. נדיבות מפליגה? לא ממש. הרף שנקבע לעניין זה עומד על 5300 ₪ לחודש. כרגיל אצל ועדת שוחט, אין בדו"ח של ועדת המשנה לענייני שׂכ"ל או בפרוטוקולים שום תיעוד לגבי האופן בו חושב הסכום. עם זאת, כדאי להשוות סכום זה עם השׂכר הממוצע של בעלי השׂכלה תיכונית, העומד על 5500 ₪. כלומר, ועדת שוחט מהמרת על כך שבוגרי האוניברסיטאות יצליחו להשׂתכר לכל הפחות כמו בוגרי התיכונים (ואפילו קצת מתחת לממוצע, ליתר בטחון). אם כך, בשביל מה שווה ללכת לאוניברסיטה?

נתון מאלף נוסף: לפי תכנית "אופק חדש" השׂכר של מורה מתחילה (שאינה מחנכת כיתה) הוא… נחשתם/ן נכון! 5300 ₪. אפשר להאמין שמדובר בצירוף מקרים תמים. אבל סביר יותר שיש לפנינו עדות  מובהקת לכך שהמתקפה הכוללת על מערכת החינוך מתואמת עד לפרטים הקטנים. הועדה בראשות מר שוחט (שׂר אוצר לשעבר, למי ששכח/ה), זכרה היטב לקחת בחשבון את מתווה "אופק חדש". אף מורה מתחיל/ה (ובעצם אף אחד כמעט) לא יהנה מהפטור מהחזרת ההלוואה.

השורה התחתונה ברורה. שׂכר הלימוד יעלה ב-72%. הסיוע היחיד שיוצע לציבור הסטודנטיות/ים הוא הלוואות בלתי-משתלמות בעליל, המיעוט שבכל זאת ירצה לקחת את ההלוואות הללו צפוי בוודאות גבוהה להשׂתכר מספיק כדי לא לזכות בפטור. מתברר שהגזרים של ועדת שוחט הם לא יותר מאשליה. רק המקל אמיתי לגמרי, ומכותיו תכאבנה עד מאד.

[גם טור זה הופיע לראשונה באתר "עבודה שחורה"; ואם עדיין לא הוספת אותו למועדפים שלך, למה את/ה מחכה? ].

10 תגובות על הפוסט “המקל והגזר של ועדת שוחט

  1. ראשית, ברצוני לציין ששני הפוסטים, הנוכחי וזה שעסק בחישוב שכר הלימודים נהדרים. באמת יופי של כתיבה :]

    אבל יש לי תיקון קטן. רצה המקרה, התרחש המאורע, ופולין היא אחת הארצות שאני מכיר בצורה יותר מקיפה. בעיקר את המערכת האקדמאית שלהם (היות וכמעט כל חבריי משם סטודנטים כרגע). לאמר ש"לא נהוג שכר לימוד בפולין" זה לא מדויק. הלימודים הם חינם לאחוז מסוים של סטודנטים – כאלה עם נתוני הקבלה הגבוהים ביותר (אחוז די גבוה למען האמת, אבל אני לא זוכר מהו). שאר הסטודנטים משלמים – ואם זכרוני אינו מטעני, גם משלמים לא מעט. עד כדי כך שחלק מחבריי חי בחשש מתמיד שמא ירדו ציוניו והוא יעבור למעמד המשלם. במצב הזה, הם טוענים, הסיכוי שלהם לעמוד בשכר הלימוד נמוך מאד.

    כמו שאמרתי – סתם ניטפוק.

    (הדברים לקוחים מהזכרון החופשי שלי. אם ממש מעניין אותך, אוכל לברר בקלות פרטים מדוייקים).

  2. ניימן –
    תודה על המחמאות ותודה על העדכון. את הנתונים שאבתי מהחוו"ד של דוד בועז, ואני שׂמח על תיקון הטעות.
    גם הדגם שאתה מצייר מעניין מאד – שׂכר לימוד לפי מצויינות אקדמית. אם כי, נראה לי שלא הייתי נהנה להיות חלק ממערכת כזו. גם כך ציונים מספריים נראים לי אמצעי לא ראוי להערכה. לתלות בהם גורל כלכלי של אנשים זו שערוריה של ממש.

    אז:
    (א) כן, אם לא קשה לך לברר פרטים מדוייקים אשׂמח לשמוע.
    (ב) ניטפוק ?!

  3. האמת היא שממה שאני רואה עד עכשיו זה די אופייני (לכל הויכוחים על נושאי חינוך) – הצדדים השונים מכים זה בזה אבל הנתונים היבשים לגבי כמה כסף הולך לאן הם לא דבר שקוף בכלל. הקמתי ערך באקו ויקי (http://ecowiki.org.il)
    "נתונים על מערכת החינוך בישראל" (אין שם התייחסות כמעט לנושא השכלה גבוהה , דבר שראוי אולי לערך נפרד בגלל רוחב היריעה). למרות שהשקעתי כמה שעות לנושא, עדיין לא ברור לי לדגומה, לאן הולך הכסף במערכת החינוך ואיך זה שמצד אחד ההשקעה בחינוך פר ילד נחשב לגבוהה יחסית (כך טוען פלוצקר על פי סקר השוואה של OECD), אבל המשכורות של המורים נמוכות יחסית (שוב לפי אותו סקר).

    אשמח לקבל עוד נתונים כאן או שם.

  4. יש לי להוסיף על ענייני העוול אך לא בהקשר מיידי לנושא שלעיל.
    נודע לי ולכלתי הטרייה כי ישנה אפשרות להנחה בארנונה לסטודנטים, כאשר פנינו להסדיר את העניין גילינו כי בשביל שזוג סטודנטים נשוי יהיה זכאי למועמדות להנחה, המשכורת הממוצעת לשלושה חודשים של שני בני הזוג ביחד לא יכולה לעלות על סביבות 3300 שקלים חדשים לחודש. איזה זוג המשתכר כזו משכורת ביחד יכול להעלות על דעתו לשכור דירה מלכתחילה.

  5. אזרח דרור –
    ההשקעה *לאזרח* היא אכן מהגבוהות. אלא שזה נתון שאין לו קשר לדיון, שכן בארץ נפח האוכלוסיא הצעירה גדול בהרבה מאשר בארצות אחרות בOECD. כשבודקים את ההשוואה *לתלמיד* הנתונים גרועים בהרבה.
    לצערי אין לי נתונים כרגע (וגם לא הפנאי להתחיל לנבור), אבל תוכל בקלות לעלות על עקבותיו של הדיון ברשת (וממנו יגזרו גם הנתונים).
    אגב – האוכלוסיא הצעירה של המדינה היא אחת מהסיבות מדוע הטיעונים של האוצר שצריך לצמצם ככל האפשר את החוב הלאומי אינן נכונות. ה"חכמה המקובלת" לגבי חובות של מדינות נכונים למדינות עם שעורי ילודה נמוכים בהרבה מאלה שלנו.

    ***

    שחר – מזל טוב!!!

    חוששני שהדוגמא שהבאת היא נוהל מקובל. לכאורה, יש הקלות; בשטח אין. היה סמוך ובטוח שבאי-אילו הזדמנויות כבר שמשה הנחה זו כחומר בערה בתעמולת הבחירות של מועמד זה או אחר.

  6. חשבתי על זה, אבל פלוצקר התייחס במופרש להשקעה בתלמיד.

    זה רק מחזק את מה שאמרתי קודם. הדיון הציבורי הקיים הוא מפגר היות והוא לא נשנען על נתונים פומביים, אלא על על כמה צדדים (מורים, הורים, משרד החינוך, האוצר וכו') שכל אחד טוען טענות. הדבר הבסיסי כדי לעשות סדר בזה הוא לנסות להסכים על הנתונים הבסייים בדיון. כמה מורים יש, כמה תלמידים יש, כמה שכר לימוד, מה ההשקעה הכוללת בחינוך, מה מספר הכיתות, איך מתפלגת מספר התלמידים בכיתה וכו'.

    בלי זה אפשר לנהל עוד 20 שנה דו שיח של חירשים, לחברה באוצר זה מתאים (הם ישלחו את הילדים שלהם לבית ספר פרטי).

  7. קשה מאד להגיע לנתונים. הם מוחבאים היטב. מכאן החשיבות של שקיפות הממשל לציבור – אחד העקרונות הבסיסיים ביותר של דמוקרטיה ישירה.

  8. כאחד הכותבים של בדידות, אני מכיר את הנושא של דמוקטריה ישירה.

    (לפחות באופן שטחי). אבל האמונה בשקיפות של ממשל היא הרבה יותר רחבה מאשר התמיכה בדמוקרטיה ישירה – ויש לנצל דבר זה.

    (מעכשיו כשאני אומר דמוקטריה הכוונה לדמוקטריה ישירה):

    כתבתי בשעתו את "תקציב צללים דמוקטרטי השתתפותי".
    http://cafe.themarker.com/view.php?t=180122

    ולצערי מעטים מידי הגיבו על זה. (לדעתי התמיכה בזה יכולה לבוא מחוגים גדולים יותר מאשר אלו המאמינים בדמוקטריה, וזה גם יכול להיות גם כלי לקידום דמוקרטיה וגם כלי לבחינת בעיות בדמוקרטיה וגם כמובן כלי ציבורי חזק כדי לקדם תקציב דמוקטרי).

    (המאמר קיים גם באקו ויקי אבל הוא סובל כרגע מתקלות טכניות קשות. )

    לגבי החבאת הנתונים – כל מי שרוצה חינוך טוב יותר צריך להתעקש קודם כל על כך שנתונים רבים ככל האפשר יהיו פומביים בצורה הידידותית ביותר אפשרית. לא ברור לי למה הנקודה הזאת היא רק שלי הקטן ואילו מאות ואלפי אנשים שעוסקים בנושא של חינוך לא שמים לב לנקודה הזאת.

    אשר לטענה שלך לגבי תקצוב קטן פר ילד בגלל ריבוי ילדים בחברה – זה החשד גם שלי – אבל משעה שפלוצקר טען הפוך התחלתי קצת לפקפק בזה ולחפש גם בכיוונים אחרים. הנתונים האלה יכולים לעזור לציבור להחליט מדוע מצב החינוך בארץ כה עגום (מבחינת כספים)-
    – אם זה בגלל שישראל עניה יחסית?
    – האם זה בגלל שיש כסף אבל הוא לא מנוצל טוב?
    – האם זה בגלל שיש הרבה ילדים יחסית לאוכלוסיה?
    – האם זה בגלל שהאוצר מתעמר במערכת החינוך ?
    – האם זה בגלל שחיתות בתוך מערכת החינוך?

    וכו – כמובן שכמה תשובות יכולות להיות נכונות, ובכל זאת, היה משמח לראות נתונים בנושא.

  9. אינני מחסידיו של מר פלוצקר (ראה למשל: http://www.blacklabor.org/?p=1567 ), ודומני שהכתיבה הסדרתית שלו ב-ynet באה לא פעם על חשבון הדיוק בעובדות. למשל, הכתבה אליה אני מתייחס בקישור הנ"ל זכתה ללא-מעט ביקורת על אי-דיוקים בהצגת המצב ב-charter schools בארה"ב.

    כפי שכתבת, כל הסיבות נכונות, כל אחת במידה שונה.

    לפני כמה חודשים השתתפתי בדיון בין-בלוגי שהתנקז בדיוק לשאלה שאתה מעלה: מהם הנתונים הנכונים? (קצה חוט כאן: http://www.yehudemo.org/?p=41 ). המסקנה היתה שאפילו הנתונים הרשמיים של המדינה סותרים אלה את אתה, או לפחות מוצגים באי-בהירות כזה שהם נראים כסותרים.

    אני מסכים אתך שהדרישה לשקיפות רחבה יותר מאשר חוגי הדמוקרטיה הישירה. זה תוף שיש להכות בו בכל הזדמנות.

  10. א. גם אני רחוק מהליות חסיד מושבע או אפילו ח של סבר פלוצקר, אבל בהעדר זמיר גם העורב יחשב כעורב שיר. הוא דיבר על הנתונים של סקר הOECD ואני קיוותי שהוא דייק בציטוט. מובן שהיה טוב יותר אם היה לנו את הסקר עצמו (כי גם נתונים אחרים הם בעלי עיוות – כמו לדוגמה השוואות על ידי PPP או בהצמדה לתמ"ג).

    ב. השאלה היא גם כמה אנשים עושים את זה, באיזו אינטיסביות ובאיזו צורה טכנית. לעשות את זה בבלוג זו טעות (לדעתי) לעשות את זה בכלי ויקי זה הרבה יותר הגיוני – ואפשר לחזור לנתונים ולשיקולים של חישובים בצורה קלה גם לכותבים וגם לקוראים (הויכוחים על נכונות נמצאים ברקע, מקדימה רואים רק את התוצאה הסופית).

    ג. בהעדר דמוקטריה ישירה אפשר לנסות לפנות בשאילתות של חברי כנסת.

    ד. צריך להתעקש על הנקודה הזאת של "שקיפות נתונים" כי אחרת הזנב (פקידי האוצר ועיתונאים כמו פלוצקר) ממשיך לכשכש בכלב – אנחנו. להם הרי יש אינטרס לשמור על המצב מעורפל.

סגור לתגובות.