והם רוצים לנהל את המדינה?

בשבוע האחרון היינו עדים למחזה אבסורד בשתי מערכות. בראשונה נסתה מפלגת העבודה לבחור את מועמד(ות)יה לכנסת באמצעות מחשב. בשניה נסתה מפלגת הליכוד אותו הדבר בדיוק. התוצאה – זהה. בוקה ומבוקה ומבולקה. בלגן אחד גדול. כשלון קולוסאלי. קטסטרופא. ביזיון.

כידוע לשתיים-וחצי קוראות הבלוג, אני מנסה לקדם רעיון של מפלגה ישירה, כזו שתנהל דיונים ברשת לקראת כל הצבעה בכנסת (טוב, אולי רק לקראת הצבעות "חשובות"), ובה החלטת האסיפה הכללית הוירטואלית תקבע כיצד יצביעו הנציגים בכנסת. אלא שבעקבות ארועי הימים האחרונים התחלתי לשאול את עצמי – האם הדבר אפשרי? הרי אפילו בחירות מקדימות אי-אפשר לבצע בלי שתקלות וקשיים טכניים יכשילו את כל העניין. איזה סיכוי יש למפלגה ישירה?

הערב נזכרתי בדבריו של עקיבא אור, מחלוצי הדמוקרטיה הישירה בארץ: אם כל הכלכלה העולמית מנוהלת באמצעות מחשבים וכרטיסי אשראי, השומרים על חשאיות מלאה – מדוע לא הצבעות פוליטיות? ובאמת, מדוע לא? כשחושבים על כך, המשׂימה הטכנית שעמדה בפני הנהלות העבודה והליכוד אינה כה גדולה. כל אתר דעות ממוצע מקיים סקרים על ימין ועל שׂמאל. הבנקים מנהלים מערכת כספית מסועפת בחשאיות מוחלטת. האם תוספת של שכבת אלמוניות אחת – זו שתבטיח שההבצעה תשאר חשאית – היא זו שגורמת לכל הבעיות? והרי ההצטדקויות מתייחסות דוקא לרוחב פס (הקישו על הקישור האחרון, ושׂימו לב לרמיזה שהליכוד, שהשקיע יותר כסף במערכת, לא יסבול מבעיות בכלל).

מסתבר ששאלתי את השאלות הלא-נכונות. שאלה הולמת בהרבה היא זו המופיעה בכותרת לטור זה: אלה האנשים הפונים אלינו, הציבור, על מנת שנבחר בהם לנהל את המדינה? הפעם גם אי-אפשר להאשים את השחיתות, כפי שאני נוטה לעשׂות כרגיל. לא יעלה על הדעת שהמכרזים להקמת רשתות ההצבעה הועברו ל"בן-דוד של" בתנאים-לא-תנאים של מכרז-לא-מכרז. המפלגות הרי זקוקות לבחירות המקדימות לא רק ככלי לארגון רשימת המועמדות/ים – לשם כך היה די בועדות המסדרות של פעם. הבחירות המקדימות הן אמצעי להרשים את הציבור, לשדר תחושה של אמינות ושל יכולת ביצוע.

יוצא שמפלגות העבודה והליכוד, שניהלו את המדינה מאז הקמתה ועד אריק שרון, אינן מסוגלות להוציא לפועל בהצלחה אפילו מפעלון קטנטון כמו בחירות מקדימות ממוחשבות. אבל עובדה זו לא תפריע להן כמובן לראות בעצמן כגורם הראוי לפקח על החינוך, הבריאות, התחבורה, הכלכלה, הנשק הגרעיני.

עדיין לא גבשתי דעה מספיק כדי להמליץ למי כן להצביע בבחירות הכלליות הקרובות. אבל המלצה ברורה לאילו שתי מפלגות לא להצביע – זה כבר יש.

3 תגובות על הפוסט “והם רוצים לנהל את המדינה?

  1. יש משהו במה שאתה אומר, אך אם תסלח לי, אני לא חושבת שהבהרת את הנקודה המרכזית כאן באופן חד מספיק.

    בעידן בו אתרים כמו YNET (ואף מיני בלוגים שאין מאחוריהם גוף מסחרי עתיר כסף) מעלים סקרים עליהם משיבים לעתים אלפי אנשים בזמן קצר ומיליוני אנשים ברחבי העולם המערבי מוציאים מדי יום כסף מכספומטים לעתים בארץ אחרת מזו אשר בה מתנהל חשבון הבנק שלהם ומבצעים רכישות מאובטחות בכרטיס אשראי ברשת – שתי המפלגות הגדולות (לשעבר?) בישראל אינן מצליחות לבצע סקר מאובטח פשוט באינטרנט.

    האם אלה האנשים שאנו רוצים להפקיד בידיהם מצד אחד את השליטה על הטילים של ישראל ומצד שני לתת להם להחליט מה עושים עם תקציב שנתי של כמה מאות מיליארדי שקלים????

סגור לתגובות.