על חירות ובטחון – יום נוסף בקמפוס בחיפה

בתגובה לטור של אתמול פרסם הקורא גיא את התגובה הבאה: "היום גם היו אנשי יס”מ שפיזרו את ההפגנה הלא אלימה באלימות (בכל זאת ערבים הפגינו וזה רפלקס מותנה של היס”מ לחבוט בערבים…)
מישהו אמר מדינת משטרה?" (היום, 13:40).

חצי שעה לאחר מכן נכנסתי לשעור, ושמעתי את אותו הסיפור מארבעה מקורות, שניים עבריים ושתיים ערביות. הפרטים היו זהים: שתי הפגנות נערכו זו מול זו: האחת בעד המלחמה והשניה נגדה. בין שני המחנות היה מרחק מסויים, וכולם התנהגו "בסדר" בהתחשב בנסיבות. עד שהגיע היס"מ. שוטרי היחידה המיוחדת הסתערו על ההפגנה של מתנגדי המלחמה, ופזרו אותה בכח. לדברי העדים ששמעתי – שוב, עברים וערביות כאחת – מי שפתח באלימות היה ללא ספק המשטרה.

בדיווחים על מאורעות הצהריים בעיתונות נראית התמונה אחרת. לפי עיתון "הארץ":
"באוניברסיטת חיפה התפתחה קטטה על רקע פעילות צה"ל בעזה. לפחות עשרה מתעמתים נעצרו. בין העצורים היו גם יו"ר אגודת הסטודנטים הערבים, ממדוח אגבריה. באוניברסיטת חיפה טענו שהפגנת הערבים לא קיבלה את אישור האוניברסיטה ולכן הוחלט לפזר אותה בכוח. בתא הסטודנטים הערבים הגדירו את הדבר כניסיון הפחדה וסתימת פיות." ותו לא.

בווינט יש תיאור מפורט יותר, של סיפור אחר לגמרי מזה ששמעתי אני. כאן מתחיל העימות בין המחנות הניצים, וכוח היס"מ מתערב כדי להפריד. תאור זה סותר לגמרי את העדות שציינתי לעיל, מפי ארבעה עדים שונים. הידיעה מבליטה גם את הודעת האוניברסיטא על כך שהפגנת המחאה נערכה ללא אישור (עובדה שאין עליה עוררין), אבל אין שום דיון באישור שניתן, או לא ניתן, להפגנת התמיכה.

הטענות על אלימות משטרתית בכלל, ושל היס"מ בפרט, אינן חדשות. לעתים מרביצים לחרדים, ולפעמים מרביצים לסטודנטים; לפעמים למתנחלים, ולעתים לאוהדי בית"ר. הכל לפי הצורך.

אז האם אנחנו מדינת משטרה? לא נראה לי. מן הסתם, מדובר בציבורים המפרים את הסדר הטוב, ויש לרסן אותם בכח. למה הם מצפים, המתפרעים, שהמשטרה תשב בשקט ותתן להם להשתולל? רגע, יש רעש במסדרון, חכו שניה… אהה רגע… אההההה

 ***

בסדר, שום דבר לא קרה, סתם רעש.

בינתיים אספתי עדות נוספת, מפי אחראית המשמרת של כח האבטחה של האוניברסיטא, שראתה את הדו"ח שהוגש בעקבות התקרית בצהריים (ביקשתי לראות את הדו"ח בעצמי, אך היא השיבה שאסור לה להראות אותו, תשובה מובנת וסבירה). לדבריה, לפי עדות אחד המאבטחים, המהומה פרצה כאשר כוח השיטור נכנס לתווך להפריד בין הניצים, ואחת המפגינות הערביות סטרה ללחיה של אחת השוטרות. היה או לא היה? אינני יודע, לא הייתי בשטח.

***

עדכון לגבי עניין הסטירה. עדת ראיה נוספת מספרת שהסטודנטית הערביה סטרה לאחת משתי שוטרות שגררו אותה למעצר. מסתבר אם כן שהסטירה אכן היתה, אך לא היתה הגורם להתערבות המשטרה.

3 תגובות על הפוסט “על חירות ובטחון – יום נוסף בקמפוס בחיפה

  1. אני חושב שמאד מאד חשוב לציין, שגם הפגנת ה"בעד" היתה ללא אישור.
    האוניבריסטה הוציאה איסור גורף על פעילות ציבורית בשטח האוניברסיטה. (ואני לא יכול שלא לחשוב שפעילות ציבורית היא כנראה רק כזו שהציבור בה לא מאגודת הסטודנטים)
    נאמר שהאוניברסיטה קראה למשטרה לפנות את ההפגנות, אחרי שהתפתח עימות בין קבוצות המפגינים. אני ראיתי את השוטרים בחניה כבר ב11 בבוקר, הרבה לפני שההפגנות התארגנו.

  2. עוד שתי עדויות, באדיבותו של ד"ר יובל יונאי –

    I'm sitting at the Haifa University's library, watching a group of a few dozens of students chased by a same size group of Magav (border guards) soldiers. This is totally surreal since the demonstration was quite and since although the students run away the soldiers keep chasing them, and in full armor.
    I can't even start to describe the grotesque scene. The rejoicing soldiers while they chase the students, the students that try in vain to avoid confrontation, the fact that the university ordered such a security force and doesn't allow students to protest.
    Unfortunately I didn't manage to take pictures with my cell phone.
    Worse, I don't believe taking pictures would have made any difference.
    Ruth Preser
    העדות השנייה:
    היום באוניברסיטה חיפה נחצו קווים אדומים-שנים עשר סטודנטים ערבים הוכו ונעצרו על-ידי 100 שוטרי מג"ב ויס"מ.
    ברבע השעה הראשונה של ההפסקה חזית סטודנטים יהודים וערבים נגד המלחמה שבראשה תא הסטודנטים של חד"ש התחלקו בין חלוקת עצומת הדרום בעד הפסקת אש לבין מעגל דיון שקט על הדשא. ב12:00 החלה הפגנה שקטה של בל"ד נגד המלחמה על הבטונאדות של קפה דשא והפגנה של האגודה בעד. כמה אנשי חד"ש-סטודנטים ערבים ויהודים הצטרפו למחאה השקטה. שוטרים חצצו בין הצדדים בדיוק כמו שהיה בשנה שעברה בהפגנת הנכבה שהסתיימה בשקט. לא הייתה שום פרובוקציה ובמהלך המחאה המשכנו לשאת את השלטים נגד המלחמה ולחלק את העצומות. מהר מאוד 50 מג"בניקים הסתערו על הסטודנטים הערבים בעידודם של חלק מאנשי האגודה שהריעו. צעקות קצובות בעד הפעלת אלימות על הסטודנטים המפגינים נשמעו בקול מול המחאה השקטה. שוטרי היס"מ והמג"ב דחפו את כל המפגינים נגד לדשא וכעבור רבע שעה כ-300 סטודנטים ערבים ו-20 יהודים עמדו על הדשא המרכזי ושוטרי מג"ב חוצצים ביניהם לשאר הקמפוס. בהוראה ברורה של המפקדים הסתערו שוטרי מג"ב ויס"מ על הסטודנטים שעל הדשא והחלו מעצרים. עומר חבר תא חד"ש וסטודנט למשפטים נעצר, איתו עוד שתי סטודנטיות, מנכ"ל בל"ד שהיה בקמפוס ועוד שמונה סטודנטים.
    המצב בקמפוס נראה אמנם כאוטי- עצורים, דחיפות, שוטרים סמויים שאיימו אבל מאחוריו היגיון שב"כניקי אלים ודכאני. שום מחאה, ודאי לא כזו שהייתה היום, יכולה להצדיק את הפעלתו של כוח משטרתי-צבאי אלים בתוך שטחי הקמפוס. הסתערות כוחות מג"ב ויס"מ על סטודנטים ערבים שמחו בשקט ולאחר מכן עמדו על הדשא חייבת לעורר זעקה והתקוממות אצל כל סטודנט יהודי וערבי. התמונה המזעזעת שמצטיירת בקמפוס לפיה המאבק הוא בין יהודים וערבים ולא בין תומכי המלחמה למתנגדיה היא תמונה שאנחנו חייבים לצייר מחדש על ידי מחאה יהודית ערבית משותפת.

  3. הגיע הזמן. סוף סוף הדמוקרטיה מתחילה להגן על עצמה מעוכריה וגייס חמישי למיניהם. יש רק לקוות שזה ימשך.

סגור לתגובות.