בעד ונגד המלחמה – דיווח מהשטח

בצהרי היום ירדתי ל"קפה דשא" – הלב הפועם של הקמפוס כאן בחיפה – כדי להתרשם ממאמצי התעמולה בעד ונגד המלחמה.

במחנה ה"בעד" – בעד צה"ל ותושבי הדרום – פעלו חברות/י אגודת הסטודנטים, בחולצות הסגולות. נתקלתי כאן במגוון דעות, החל בצער על כך שהקריאה המרכזית במפגן ההזדהות עם תושבי הדרום בשבוע שעבר היתה "מוות למחבלים", וכלה בהתחלה של דיון בה הביע בן-שׂיחי תמיכה בעונש מוות למחבלים. הנימוק הראשון שהעלה היה, להפתעתי (ואולי ההפתעה נובעת מתמימות) – כלכלי. אסירים עולים כסף. משתלם יותר להרוג. אני מניח שהיו באמתחתו נימוקים נוספים, אך את אלה לא זכיתי לשמוע. הפעיל האחראי בשטח הגיע ושלח את בן-שׂיחי להמשיך לחלק עלונים. כנראה ששׂיחה אתי אינה משתלמת כלכלית.

עוד בצד הכלכלי עמד לו דוכן של האגודה להתרמה לליב"י – הקרן למען בטחון ישׂראל. על הדוכן היתה אחראית עובדת מטעם האגודה, בשׂכר סטודנטית. כיון שלעולם אינני תורם לגופים שאינם מפרסמים במקום ההתרמה את המשׂכורת של המנכ"ל שלהם, המשכתי הלאה אל מחנה המתנגדים.

מתנגדי המלחמה סובלים מנחיתות לוגיסטית ברורה, שכן הם מצייתים במופגן להוראות הנהלת האוניברסיטא, שלא לחלק עלונים. (לא ברור לי מדוע פעילי האגודה התעלמו מהוראות אלה). במקום עלונים, הדפיסו המוחים דפי A4 עם מסרים קליטים, והדביקו אותם לבגדיהם. בחופש האופנה עוד אין מנסים לפגוע.

גם אני שודלתי להדביק מודעה לבגדי. זאת לא עשׂיתי, ובמקום זאת אני מביא אותה כאן לפניכן/ם:

האם שקט לתושבי הדרום יושׂג על ידי הרג בעזה?
אין פתרון צבאי!
רק מו"מ מדיני!

את שארית טור זה אקדיש לדיון קצר בשלוש ההצהרות הללו. התשובה לשאלה הראשונה היא: כנראה שכן, לזמן מוגבל. הרג בעזה אין ספק שיש. שקט לתושבי הדרום יושׂג בתום סיבוב הקרבות הנוכחי, והוא יימשך זמן מה, שאת ארכו אי-אפשר לדעת. לפיכך תשובתי לעיל. דומני ששאלה מועילה יותר יכולה להיות: מה צריך לעשׂות עם ובעזה, כדי שתושבות/ים הדרום יזכו לשקט לאורך זמן?

אין פתרון צבאי? לדעתי יש. אפשר למחות את אוכלוסיית עזה מעל פני האדמה (יש תקדימים בדברי-ימי האנושות, ואפילו בדברי-ימי עזה). זה פתרון מזוויע, שימיט על הנוקטים בו חורבן מוסרי וכנראה גם גופני. אבל זהו בכל זאת פתרון. לפיכך, אני שוטח בפני הציבור את תחינתי – אל לנו להמשיך להרהר בפתרונות סופיים. טוב לא יוצא מזה.

רק מו"מ מדיני – בהחלט! אבל צריך להבין בדיוק עם מי ועל מה. אחד הדברים שעלו בשׂיחה עם אחד הפעילים היתה, שאיסמעיל הניה, ראש ממשלת החמאס בעזה, תומך במו"מ מנקודת המוצא של יוזמת השלום הסעודית. אם הדבר נכון, הרי שדוקא יש עם מי לדבר, ויש גם על מה. באמצעי התקשורת העבריים לא ראיתי על כך דבר, וגם חיפושׂ שטחי בגוגל לא העלה דבר. אם אכן כצעקתו, ומי מהקוראות/ים ת/יוכל להביא הוכחות לדבר – בבקשה!

7 תגובות על הפוסט “בעד ונגד המלחמה – דיווח מהשטח

  1. בנוגע לאגודה, הם לא צריכים אישור כדי לחלק פלאיירים. במידה והם חילקו פלאיירים פוליטיים בעוד לאחרים אין אישור אני מוצא כי יש פה טעם לפגם.

  2. אייל –

    הם אכן חילקו עלונים פוליטיים, ואני מסכים לגמרי שיש כאן טעם לפגם, ואף יותר מכך.
    הסיבה לכך: אגודת הסטודנטים נשלטת כיום על-ידי סיעת "נטו", שתפסה את השלטון בהפיכה שקטה. בשנה שעברה לא נערכו בחירות לאגודה, מן הטעם שבגלל שביתת המרצים לא היו סטודנטים בקמפוס שיוכלו להצביע. אז היה טעם בטעם. השנה החליטו שליטי האגודה שהמצב הנוכחי נוח להם, והם חילקו את המושבים באגודה עם תא חד"ש, ללא בחירות. זה לא רק טעם לפגם, זה ביזיון.

  3. אורי שלום!
    מסתבר שזאת הייתה חוכמה קטנה מצידי לרמוז שבאוני' סותמים פיות
    http://news.walla.co.il/?w=/1/1411627
    היום גם היו אנשי יס"מ שפיזרו את ההפגנה הלא אלימה באלימות (בכל זאת ערבים הפגינו וזה רפלקס מותנה של היס"מ לחבוט בערבים…)
    מישהו אמר מדינת משטרה?

  4. לדעתי זה לא עובד ככה. זאת הזדמנות אולי חד פעמית למוטט את שלטון חמאס או לפחות לפגוע בו קשות. התוצאה יכולה להיות עליית משטר נוח יותר למו"מ מדיני עתידי שיהיה פרטנר טוב יותר. מלבד זאת, המהלך שמתבצע כרגע נראה כנסיון להדוף את איראן מהאיזור. איראן בשל שאיפותיהם המטורפות של מנהיגיה שולחת זרועות – חיזבאללה, חמאס וכו' כדי לערער את קיומה של מדינת ישראל. נראה לי נבון למוטט שלוחות אלה שבנתה ובכך לדחוק את ההשפעה האיראנית, על מנת להבטיח את קיומה של מדינת ישראל ואף להגיע לשלום באיזור. כל המוחים והמתנגדים למיניהם רק מפריעים, חשוב לתמוך בהחלטת הממשלה ובצה"ל.

  5. גיא:
    לטענת פרופ' יואב לביא, דיקן הסטודנטים, קיבלה הנהלת האונ' ביום ב' בבוקר החלטה שלא להפסיק את הפעילות הציבורית בקמפוס. הדבר אינו עולה בקנה אחד עם התמונה שאתה מצייר. לא הייתי היום בקפה דשא, כך שאינני יודע מהן העובדות. האם תוכל להרחיב?

    יונתן:
    לכל אחד יש (יש לקוות) דעה. חשוב מאד שתהיה לאנשים החירות להביע את דעתם. זכותך לתמוך בהחלטת הממשלה ובצה"ל (שני גורמים שונים לחלוטין, אגב, הראויים ליחס שונה, כל אחד בפני עצמו). זכותם של אחרים להביע דעה שונה.
    לדעתי, הזכות להביע את הדעה חשובה יותר מכל נזק שתוכל להסב לחמאס. יתכן שבעיניך אני טועה, אבל זכותי גם לטעות.

  6. היי אורי
    ביום שני אני לא הייתי באוניברסיטה. ממה שאני יודע, בכדי לקבל את ההחלטה שלא מפסיקים את הפעילות הציבורית הייתה ישיבה של הנהלת האוני'. כנראה שהם לא רצו שיפריעו להם בזמן הישיבה, אז הם אסרו על פעילות ציבורית עד להחלטה. כך קרה שביום שני אסור היה לערוך שום פעילות ציבורית. (פעילות ציבורית מותרת רק בין 11:45 ל-12:15) כך שאם ההחלטה התקבלה ב12:20 זה כבר מאוחר מידי.
    אני יכול להמשיך ולמנות הפרות של חוק פעילות ציבורית מתאם אגודת הסטודנטים. אך אל דאגה, הם לא יקבלו ועדת משמעת.
    אני מזמין אותך גם היום לחלק איתנו פליירים נגד המלחמה (באישור הדיקן כמובן)
    גיא

סגור לתגובות.