סוציאל-דמוקרטיא ב-140 מילה

מורה נבוכים

מורה נבוכים

הבוקר התפרסם באתר עבודה שחורה קול קורא מאת ד"ר איתי אשר, לחיבור טקסט קצר וקולע, שיעמוד בלב המפקד הסוציאל-דמוקרטי. נסיונות ודיונים בשטח על מסמך מקיף כבר יש, וגם את המניפסט של הספרי ויניב פגשנו. אלא שהמסמכים הקיימים נוטים להיות ארוכים מדי. לנו דרוש טקסט קצר, אולי לא מספיק קצר כדי להעביר בטוויטר, אבל קצר דיו כדי להסביר במעלית.

כותב איתי, ואני מצטרף לבקשתו:

נתקעתי עוד בשלב של ראשי הפרקים, וכבר שרפתי 45 מלים מתוך 140:

  1. מה בבעלות המדינה ומה באחריות המדינה: הלאמות ועצירת הפרטות 2
  2. שירותי חינוך, בריאות ורווחה: זכות ולא מוצר
  3. צמצום פערים ומלחמה בעוני: על מדיניות מיסוי פרוגרסיבי ומיסוי ההון, הקצבאות ושכר המינימום
  4. התאגדויות עובדים: זכות יסוד ורכיב חיוני בחברה בריאה
  5. חברות כוח אדם וחברות קבלן כגורם מחולל עוני

ומה עוד חסר? המון. הנה למשל: פערים בין גברים לנשים ובין יהודים לערבים ובין מרכז לפריפריה ובין אשכנזים למזרחים ורוסים ואתיופים, תקציב הביטחון, דיור בר-השגה, עובדים זרים, שחיתויות הון-שלטון, אבטלה ועידוד תעסוקה, גלובליזציה, מדיניות סביבתית ותכנון בר-קיימא, הפנסיה שלנו, חוק ההסדרים, מעמד משרדי הממשלה ביחס לאוצר ולרשויות המקומיות… אוף, על כל נושא פה נכתבו דו"חות וספרים שלמים, ובטח יש עוד ששכחתי.

איך דוחפים את זה ב-140 מלים שיוצרות 5-10 משפטים תקניים בעברית? על מה לוותר ומה חייבים להשאיר? אני ממש לא יודע, אולי תנסו לעזור?

כל מה שצריך זה מעבד תמלילים, זמן וסבלנות. הגעתם ל-140 מלים או פחות ואתם מרוצים מהתוצאה? מעולה! העתיקו לתגובות כאן למטה.

6 תגובות על הפוסט “סוציאל-דמוקרטיא ב-140 מילה

  1. אני לא סוציאל דמוקרט, אבל אם הייתי רוצה לשכנע מישהו בתורה שלי אז ככה.

    "אם גידלת ילדים, אתה יודע שאין דרך אחת לעשות את זה, ואי אפשר להסביר איך לגדל ילדים ב-140 מילה. לגדל ילדים זה דבר מורכב. ככה גם לגדל ירקות בגינה, או לבשל. לנהל מדינה מודרנית זה דבר עוד יותר מורכב, ולכן זה לא הגיוני לסכם את זה ב-140 מילה. חשובים העקרונות, הערכים – רגישות, כבוד, הוגנות, שוויון, אמת, אחריות, שיתוף פעולה, חופש.

    המפלגות הישנות היו חייבות לסכם כל דבר בקול אחיד שיהיה ברור לכולם, כי היה להם רק אדם אחד שדיבר לכולם בטלוויזיה. אנחנו רוצים שכמה שיותר אנשים ידברו האחד עם השני. "

    זה נראה לי מספיק טוב.

    למה לא סוציאל דמוקרטיא? בגלל שזו פשרה שהיתה בין קפיטזלים לקומוניזם , שהם שניהם תורות בעתיות והפשרה נוגעת בפחות מידי דברים ועושה את זה על בסיס מחשבתי צר מידי (לדוגמה שניהם בעד צמיחה כלכלית, ולשניהם לא מפריע דלדול משאבים או גידול של האוכלוסיה). השאלות הכלכליות והחברתיות לא מסתכמות רק בשאלות כמה הפרטה תהיה או כמה זכויות עובדים או אפילו מה יהיה שכר העובדים.

  2. דרור –

    אני מסכים שיש מורכבות, ועדיין צריך להיות הסבר מוכן ומתומצת, כזה שתוכל להעביר במעלית, או תוך כדי שאתה משלם לנהג המונית. חייבים.

    לגבי הקשר עם הקיימות – חובה, אין ספק. אבל הקיימות צריכה 140 מילים משלה. יש לי מלוא הכבוד לאדום כשלעצמו, אבל גם הירוק לא נופל ממנו בחשיבות. הוא לא נספח, הוא עצמאי.

  3. הנקודה היא כזו. רוב הקיימות העמוקה מכילה את הרעיונות והערכים בס"ד (שוויון, הוגנות, הומניות, חשיבה מערכתית) – אבל לא להפך. אין טעם לנסות להפיח רוח חיים ברעיון לא נכון (כמו התאוריה של קיינס לדגומה שהס"ד נשנעת עליו במידה רבה), אלא לעדכן ולשדרג אותו.

    אם אנחנו בדרך להתמוטטות (קראת את הספר אגב?) אז ההבדל בין לבצע את זה בהילוך שני לבין בהילוך רביעי הוא קיים, אבל עדיף לנסות ללכת למקום אחר.

    צריך לקחת מס"ד דברים נכונים שיש בה, אבל להכניס אותם לתוך מסגרת מחשבתית נכונה ומעודכנת יותר.

    עבורי, הפרוש של אי-שוויון עמוק היא הרבה יותר מאשר דבר לא הוגן, או חברה לא נעימה, אלא פרושו בסופו של דבר מצב לא מקיים , כלומר איום באסון קיומי. אני מוצא שזה תמריץ עמוק יותר.

    http://ecowiki.org.il/index.php?title=%D7%94%D7%A9%D7%A4%D7%A2%D7%95%D7%AA_%D7%A1%D7%91%D7%99%D7%91%D7%AA%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%A9%D7%9C_%D7%90%D7%99_%D7%A9%D7%95%D7%95%D7%99%D7%95%D7%9F

  4. דרור –
    לתנועת הקיימות יש גם החולשות שלה, שהן, בעיני, בגדר בזבוז זמן ואנרגיא (וגם הסטת תשׂומת הלב מדברים חשובים ודחופים יותר).
    למשל, ההתחממות הגלובלית. מדובר בתהליכים שקורים בלי שום קשר לאדם. אנחנו כרגע בסוף עידן קרח שמתפוגג לו. היו המונים כאלה בעבר. כמו שמאיימים עלינו היום, מקומות ישוב הוצפו ואוכלוסיות נכחדו. זה קרה בלי דאודורנטים במיכלים ובלי עדרי כבשׂים מתורבתות. קרה, כי כך מתנהג כדור הארץ.
    סביר שההתנהלות האנושית מזרזת במשהו את התהליך. אבל היא לא גורמת אותו.
    המון (א)נשים טובות/ים מקדישות/ים המון זמן ומאמץ לעניין הזה. לטעמי, בדיוק מה שאתה טוען לגבי הקדשת זמן לס"ד.

    לכן טוב וחשוב שיש ערוצים נפרדים, אדום וירוק. שוב אומר – אני מסכים שהם צריכים לשלב ידיים ולצעוד יחדיו. אבל יש טעם והגיון גם בכך שמדובר בברית בין מחנות, ולא במחנה מאוחד.

    אתה שב וטוען לאחרונה שהבעיא המרכזית בארץ היא התפוצצות אוכלוסין. אני מסכים. אבל לטעמי הפתרונות לכך הם חברתיים-כלכליים מחד, ומדיניים מאידך. שום דיבור על קיימות גרידא לא ישכנע את מר ישׂראלי וגברת פלשׂתינא לא לעשׂות עוד ילדים.

  5. בדיוק 140 מילה:

    מטרת הס"ד הישראלית היא חברת שיתוף יהודית דמוקרטית המבוססת על מגזר האנשים העמלים למחיתם: מימוש ריבונות כלל הציבור על נכסי המדינה הגיאוגרפיים, הפיננסיים והרוחניים; הענקת שירותי רווחה ובריאות הולמים מתוך אחריות הן כלפי מקבלי הסעד והן כלפי מממניו; הקפדה על כך שהמלאכה תכבד את בעליה הן בתחום השכר ותנאי העבודה והן במאמץ חינוכי לכבד את העבודה ולא את ההון; תמיכה בהתאגדויות עובדים ובפעולה אזרחית למען מטרות ציבוריות בכלל, ומאבק במנגנוני ניצול הציבור, מחברות כוח אדם ועד הפשע המאורגן; חינוך לנוער על פי דרכו במסגרות אוטונומיות למחצה, ועידוד החינוך המדעי/טכנולוגי והחברתי/הגותי על פני הכשרת עובדי שרותים; פעולה יזומה לביזור הנכסים הפיננסים מאזור המרכז אל יתר אזורי הארץ, וכן דאגה לחיבורם הפיזי של חלקי הארץ השונים באמצעות העדפת תחבורה ציבורית; ניהול משאבי הטבע של ישראל באופן שיותיר אותם גם לדורות הבאים; שיתוף נרחב של הציבור בתהליכי קבלת ההחלטות ברמה המקומית והארצית כאחד.

  6. פינגבאק: סוציאל-דמוקרטיא ב-140 מילה (המשך) | יהודית, דמוקרטית, ישירה

סגור לתגובות.