הרומן שלי עם ויקי (חלק א)

Wikipedia

כשהתחלתי ללמד באוניברסיטת חיפה, בשנת הלימודים תשס"ד (סתיו 2003), קבלתי לידי את הקורס סדנא למיומנויות מחקר. בניגוד לשאר הקורס הניתנים במסגרת החוג להיסטוריא כללית, השאלה המרכזית בסדנא אינה "מה?", או "מדוע?" אלא "איך?". איך ללמוד היסטוריא? אחת השאלות הראשונות שהפנתה אלי הכיתה היתה, שלא במפתיע: האם אפשר להשתמש בויקיפדיה? התשובה שלי היתה לאו מוחלט. אין לדעת מי כתב בויקיפדיה מה, ומהיכן המידע, ובאופן כללי אי-אפשר לסמוך שם על שום דבר…

…נוּ כן, ברור שטעיתי. עד מהרה שׂמתי לב שגם אני משתמש הרבה בויקיפדיה, ושבעצם מדובר בכלי רב-תועלת, נצחון גדול של חכמת ההמון ושל עקרון השיתופיות. כמובן, יש ערכים ויש ערכים, ולעולם אין להתייחס לויקיפדיה כתחנה אחרונה במסע המחקר. אבל לא פעם גם אני משתמש בה כתחנה ראשונה, ומפיק תועלת רבה. מהר מאד התחוור לי שהעתיד של עולם המידע, לפחות בעתיד הנראה לעין, טמון במאגרי מידע מקוונים ומקושרים. מחובתי אפוא, כאקדמאי, לתרום למהפכה. מדוע לא ארתום את העבודה בכתה לשיפור ויקיפדיה?

כשהעליתי את הרעיון בפני תלמיד(ות)י  בשתי הזדמנויות שונות, נתקלתי בתגובה לה לא ציפיתי. סטודנטיות וסטודנטים שכבר שלחו יד בעבר בעריכה בויקיפדיה, התלוננו על חוויות קשות שעברו שם. ערכים שבנו ועריכות שעשׂו נמחקו עם או בלי הסבר, וכשֶמָחוּ על כך נקלעו לקרבות מילוליים צורמים. רצה הגורל, ובמקביל לשני הנסיונות הללו, נקלעו גם אי-אילו מחברי למצבים דומים. בעיא. מצד אחד, ברורות לי האפשרויות הגדולות הגלומות במהלך. מצד שני, נראה לי בלתי-הגון לחייב את תלמיד(ות)י להצטרף לְמערכת, בה יש סיכוי גדול שיקלעו לקן-צרעות מילולי שכזה.

קליאו, מוזת ההיסטוריא

קליאו, מוזת ההיסטוריא

כך עברו עוד שנתיים-שלוש, עד שהבליחה ההכרה, שיש ויקי גם מחוץ לויקיפדיה. אצטרף לקידום המהפכה באמצעות אתר ויקי משל עצמי, ואחיל שם כללי תרבות דיון כרצוני. עם הרעיון הזה בראש התחלתי לרחרח ברחבי הקמפוס, והגעתי תוך זמן קצר לד"ר דני בן-צבי, ראש היחידה להוראה נתמכת מחשב באוניברסיטת חיפה, שהחל במהלך זהה כמה שנים לפני. תוך שבועיים, בסיוע נלהב של גב' שירי הגני, דוקטורנטית בחוג לחינוך, ושל מר אייל מאיר, עוזר המחקר שלי, היה לנו אתר משלנו. זה היה, כמסתבר, החלק הקל. עכשיו עמדה בפנינו משׂימה קשה בהרבה: להבין מה לעשׂות אתו.

בסופו של דבר נפלה החלטה למקד את הפעילות בסמינר שתוכנן להיות גולת הכותרת של סמסטר א, בנושׂא חביב עלי מאד – תולדות האמונה באל אחד: מונותאיזם (הקישור מוביל לדף הקורס הראשי). הכתה הוזהרה מראש לגבי המתרחש, ובכלל זה לגבי העובדה שהמהלך כולו נערך ונבדק כניסוי אקדמי (בכל זאת, ניסויים בבני-אדם). כללי המשׂחק נקבעו כדלהלן:

  • דף הקורס באתר, והדפים שיוצאים ממנו, הוגדרו כסביבת הלימוד הרשמית.
  • אחרי שבועיים של הקדמה, בהם דיברתי על מונותאיזם באופן כללי ועל ויקי באופן פרטי, התחלקה הכתה לצמדים, כשכל צמד קיבל אחריות לשבוע על אחד מתחומי הדיון, אותו הציג במפגש הראשון בשבוע (יום א). אני הרחבתי את הדיון במפגש השני (יום ג).
  • כל צמד נדרש להעלות חומר בסיסי לדיון ביום ד בשבוע שלפני המצגת, כדי לאפשר לכתה זמן לעיין בחומר, לשאול שאלות ולהשׂיא תרומות. עם הזמן התברר שמהלך זה היה בעל חשיבות מכרעת בהתפתחות העניינים.
  • לאחר סיבוב המצגות הראשון קבענו לערוך שׂיחה פתוחה, ללא הגדרת נושׂא מראש.

ויצאנו לדרך…

7 תגובות על הפוסט “הרומן שלי עם ויקי (חלק א)

  1. מעולה!
    מצפה בקוצר רוח להמשך תיאור המסע…. אנא תייג אותי, כשתעלה את הפוסט הבא.

    אגב, האם החומר הויקיפדי, עבור הקהל הרחב נוצר ב"מרחבי העבודה"? לא כל כך ברור להיכן צריך להגיע הקורא האקראי, כדאי למצוא סיכום החומר.

  2. טל –
    סוף סוף משהו שאני יכול לתייג אותך לגביו במצפון נקי…

    בשלב מוקדם זה עדיין אין כל כך איזורים באתר שנגישים לקורא האקראי. כלומר, הכל נגיש טכנית, אבל לא תכנית.
    יש עבודה אחת שכבר נכתבה בפורמט ויקי, ותוכל לקראה כאן:
    http://amitay.haifa.ac.il/index.php?title=%D7%AA%D7%A9%D7%A2_%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA%D7%90%D7%99%D7%96%D7%9D_%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94_%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%9E%D7%AA_%D7%90%D7%99%D7%99%D7%9C_%D7%9E%D7%90%D7%99%D7%A8

    חוץ מזה, אני מקווה שבסוף סמסטר א הבעל"ט כבר יעמוד הקורס על מוסדות הרפובליקא הרומית באופן די נגיש. אכתוב עוד על מה כבר עשׂינו ומה עדיין לא בחלקים הבאים.

  3. פינגבאק: 10.8.2010 « מה אני קוראת

  4. אורי, מילה שלך היא מילה. זכרת את ה"עסקה" שלנו ואני מאד מעריך זאת. אני בטוח שהיה לך מוזר לכתוב "ויקיפדיה".

    בתור אחד שביצע כמה עריכות בויקיפדיה אני יכול להעיד שיש צורך בהערכות נפשית לחוויה. צריך לדעת לאן אתה נכנס, ו"מי שמפחד מהחום שלא יכנס למטבח".

    יחד עם זאת, מרגע שאתה מבין את כללי המשחק, אתה מפסיק להעלב מההתנהלות ומתחיל להנות מהתהליך. יש משהו מאד קשה בתובנה שמשהו שכתבת אינו רכושך ומישהו אחר יכול לערוך אותו או אפילו למחוק. מנסיוני ראיתי שמי שמגיע עם גישה שיתופית, סבלנות וסובלנות יכול לעשות שינויים מרחיקי לכת בויקי.

  5. שחר –

    אני משתדל. נדמה לי שתום העסקא בתמוז הבא.

    גם אני התנסיתי בינתיים בויקיפדיה, ודומני שגיליתי דרך בה אני יכול לעבוד שם מבלי להקלע למלחמות עולם. מצד שני, לצורך התקדמות צנועה מאד נדרשו ממני המון זמן ואנרגיא. כיון שהמשאבים מוגבלים, אני מעדיף להשקיע באתר שלי.

    שלא יהיה ספק, אני מקבל בהחלט שויקיפדיה היא זירת פעולה ראויה וחשובה מאין כמוה. אבל נראה לי בלתי-הוגן לדרוש זאת מתלמידות/ים, המחוייבות/ים לי בקבלת ציון. כניסה למטבח הלוהט צריכה להעשׂות מתוך בחירה, לא מתוך חוסר-ברירה.

סגור לתגובות.