השׂמאל הלאומי – הציבור הערבי בישׂראל (סדר יום חברתי: ב)

ומחליטות... ומחליטות

ומחליטות... ומחליטות...

אז על הרכבת הספקנו לדבר, וב"ה נמשיך בעתיד (סיכום הדיון ההוא אפרסם בהמשך). אפשר לעבור לנושׂא חדש – והפעם הציבור הערבי בישׂראל. בתכנית חמש הנקודות שהתפרסמה באתר עבודה שחורה עלו שלושה סעיפים שונים בנושׂא זה, שניים תחת הכותרת שוויון זכויות והזדמנויות לערבים, אחד בהקשר למהפכת החינוך. בטור זה ארחיב מעט בשלושתם.  כמו בפעם הקודמת, אני מזמין הערות, הארות, תוספות, תיקונים, התנגדויות מנומקות וכיוצא באלה כהנה וכהנה. הנה, מתחילים…

הרבה שטויות נעשׂו במדינת ישׂראל ביחסיה עם המיעוט הערבי שלה. הרבה עוול, אינסוף קיפוח, דיכוי ושלילת זכויות. על הטיפשות הזאת אנחנו צריכים להתחרט (הספרון הכחול, עמ' 73). להתחרט, כלומר קודם כל להבין שמשהו כאן לא בסדר באופן בסיסי. לא להסתפק בכך שבארץ מצב האוכלוסיא הערבית טוב יותר מאשר ברוב מדינות ערב. כי הוא אכן טוב יותר, אבל זה לא מספיק. לא מספיק, כיון שכבר במגילת העצמאות הבטחנו לציבור הערבי במדינה אזרחות מלאה ושווה, שויון זכויות חברתי ומדיני גמור, בלי הבדל דת, גזע ומין. ואנחנו לא מקיימים. אז להבין – בראש; ולהתחרט – בלב. כי אם נרצה שהמהלך יצליח, צריך להגיע בלב פתוח, גם אם המצפון לא לגמרי נקי. וכשהראש והלב יהיו מכוונים למטרה – אז אפשר גם להתחיל לעשׂות.

התיישבות

בתכנית חמש הנקודות, כמו גם בספרון הכחול, מובא הביוב כמשל. לכן מוצע שם כנקודת פתיחה "פרוייקט ביוב לאומי". אינני בא לזלזל בחשיבות הביוב כסמל, וגם לא בצדדים הגשמיים יותר של "חרא צף ברחובות". אבל הבעיא היא, כמובן, עמוקה ובסיסית הרבה יותר. באופן כללי, ניתן לאמר שבכל הקשור לתכנון התיישובתי של הציבור הערבי בישׂראל, אשמה המדינה בהזנחה פושעת לכל הפחות. הדוגמא הבולטת מהשבועות האחרונים היא של הכפר הבדווי הבלתי מוכר אל-עראקיב, מצפון לבאר-שבע. עזבו עכשיו את הטיעונים המקומיים, וחשבו לרגע על משמעות הביטוי "כפר בלתי-מוכר". מדוע הוא בלתי-מוכר? הוא בלתי-מוכר, משום שהמדינה אינה סופרת את האוכלוסיא הבדווית כשהיא באה לערוך תכניות התיישבותיות. בעצם, זה לא לגמרי מדוייק. היא סופרת אותם, כאויב שיש להגן על אדמות הלאום מפניו. אלא שאת ה"אויב" הזה אין צורך לחייב בהצהרת נאמנות. רבים מבניו מתגייסים לשירות קרבי בכוחות הבטחון. יותר מזה?

הישובים הבלתי-מוכרים בנגב הם, כמובן, רק חלק קטן מהסיפור. כמעט כל ישוב ערבי בארץ זרוע לארכו ולרחבו בתים שנבנו באופן בלתי-חוקי, ללא אישור. מדוע? כיוון שעבור אזרח ערבי הוצאת אישור בניה כחוק היא משׂימה בלתי-אפשרית למעשׂה. ולא שמדובר בעסק פשוט גם עבור אזרח יהודי. כמי שהתמודד לאחרונה עם המבצע הכביר של רישוי לתוספת ממ"ד (מרחב ממוגן דירתי) – תוספת שהמדינה לכאורה מעודדת – אני יכול רק לדמיין אילו יסורים ביורוקרטיים עוברים על מי שרוצה לבנות בית. עכשיו הוסיפו לזה קשיי שׂפה, הבדלי מנטליות, ותהום פעורה של פחד ולפעמים גם שׂנאה.

הצעד הראשון לתיקון המצב הוא הבנה של הדרגים הגבוהים ביותר במשׂרד השיכון, במנהל מקרקעי ישׂראל (עוד לא הופרט), וברשויות המקומיות, שגם לערבים מותר לגוּר. לכאורה, זה אמור להיות מובן מאליו לאור ההבטחות היפות של מגילת העצמאות. בשטח, מספיק להתבונן בחגורת המצפים שנבנתה סביב סכנין במסגרת מבצע "ייהוד הגליל" במהלך שנות ה-80, כדי להבין את מטרתם: לבלום כל נסיון להתפשטות אורבנית טבעית של העיירה, באמצעות קביעת עובדות בשטח. (גידול טבעי, אגב, מתרחש לא רק בהתנחלויות, אלא גם, הפלא ופלא, בציבור הערבי.) וכל זה קשור באופן הדוק גם לביוב. קשה מאד לטפל בתשתית של ישוב שבנוי רובו ככולו באופן פרטיזני, וממילא בלתי-חוקי ובלתי-מאושר.

אז מה לעשׂות? כמו (כמעט) כל הסעיפים האחרים בתכנית חמש הנקודות, גם כאן קשה לראות מה אפשר לעשׂות מבלי להגיע קודם לעמדת השפעה שלטונית (תנאי מקדים להצגת התכנית בראיון המקורי). אבל את ההבנה ואת החרטה אפשר לעודד גם סתם כך, בדיונים ברשת, בשׂיחות במכולת, בבנייה שיטתית של דעת קהל אוהדת למהלך. בינתיים עדיין יום קטנות, אבל זוהי הרי דרכה של הציונות. דונם אחר דונם, שעל אחר שעל.

תעסוקה

פגשתן פעם שוטר ערבי? עובדת חברת חשמל ערביה? פקיד ערבי במשׂרד הפנים? אני לא. זה לא אומר שאין, כמובן. מן הסתם אפשר למצוא איזה אחד איפשהו. רק לי עוד לא הזדמן. בעצם, לא רק לי. ראו, למשל, את דבריו של ד"ר ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי במשׂרד האוצר:

כדי להקטין את הבורות המאפיינת את כולנו בכל הנוגע למגזר הערבי, הוריתי לקלוט עובדים ערבים לחשב הכללי. למרבה התדהמה, לא עבד אף עובד ערבי בחשב הכללי (יתכן שמאז ומעולם). עד תום כהונתי הספקנו לקלוט שני עובדים, ואני מקווה שהמגמה תימשך. עוד הוריתי על קיום ביקור עבודה של כל חשבי משׂרדי הממשלה בגזבריה בכמה רשויות ערביות. כך יעמדו אלה מקרוב על הבעיות במגזר, ונציגי הרשויות יוכלו להכיר מקרוב את בכירי הבירוקרטיה ולהשתמש בקשרים אלו במקרה הצורך (הגווארדיה השחורה, 224).

מבינים? מתוך אוכלוסיא של כמעט 7.5 מיליון, כמיליון וחצי איש ואישה נמנים/ות על הציבור הערבי – 20%. אבל במשׂרד החשב הכללי לא נמצא עובד ערבי, יתכן שמאז ומעולם. ובניחוש פרוע, האם הייתן מהמרות שהמגמה שהתחיל ד"ר זליכה נמשכה, או שמדובר במקרה חד-פעמי שלא חזר על עצמו? ומה נאמר על חלקה השני של הפסקא, המעיד על כך שפקידים בכירים באוצר, אלה המנהלים את כלכלת המדינה ביד רמה, מתאפיינים בבורות בכל הנוגע למציאות השׂוררת בקרב חמישית מהציבור?

הנקודה שהעלה אלדד יניב מדבר על אפליה מתקנת. אני לא אוהב אפליה, גם לא כשהיא באה לתקן. והאמת, במקרה זה אפילו לא צריך להפלות. צריך לפקוח עיניים, כמו ד"ר זליכה לעיל, ולהבין שיש מקום לערביות ולערבים בשירות המדינה. סטטיסטית, מקום אחד מתוך חמישה. משׂרדי הממשלה ורשויות השלטון השונות צריכים ליזום גיוס עובדות ועובדים מהמגזר הערבי. לא על בסיס אפליה. על בסיס כשרון.

השׂפה הערבית

מטוס גדול ממריא דרך דמעה שקופה

מטוס גדול ממריא דרך דמעה שקופה

אִנְפַגַ'רַת אלְקֻנְבֻּלָה פִי אלְמַטָארִ. מכרה יקרה, שלא אנקוב כאן בשמה, מעידה שזהו המשפט היחיד שהיא יודעת להגיד בערבית, שארית לכמה וכמה שנות לימודי ערבית במערכת החנוך העברית. תרגומו: התפוצצה הפצצה בשׂדה התעופה.

מספרים שהאיש המרכזי והחשוב ביותר בעליית תלמידי הגאון מוילנה לארץ, החל בשנות ה-30 של המאה ה-19 (עלייה שיש מי שרואה אותה כמניחת הבסיס לציונות המודרנית), היה ר' שלמה זלמן צורף, הראש"ז. הוא לא היה התלמיד החכם ביותר בכתה, ולא המיוחס שבחבורה. הוא פשוט טרח ללמוד ערבית. ואנחנו?

השׂפה הערבית היא אחת משתי השׂפות הרשמיות של מדינת ישׂראל. למרות זאת, שיעור דוברי הערבית בקרב הציבור היהודי נמוך להדהים. באחוזים, הוא כנראה נמוך בסדר גודל שלם מאחוז דוברי העברית בקרב הציבור הערבי. כמובן, העברית היא שׂפת הרוב השליט, וטבעי שהיא תופסת את הבכורה. אבל מעמדה הירוד של הערבית בציבור העברי מסמל, גם הוא, את טיפשותה של מדינת ישׂראל.

הרי כל עוד הציבור היהודי אינו יודע ערבית, הוא יפחד באופן אוטומטי בכל פעם שישמע אותה במרחב הציבורי. וכי איך ידע אזרח עברי ששני הצעירים היושבים בספסל מאחריו באוטובוס אינם זוממים התקפת טרור, אלא דווקא מתרעמים על כך שנבחרת איטליא משׂחקת כדורגל מחורבן במיוחד במונדיאל? ולחילופין, איך תדע אזרחית עבריה להבחין בהבדלי התוכן בין הצהרות שנושׂאים מנהיגים ערבים (בארץ ובעולם) באנגלית, לבין אלו הנאמרות בערבית? ואולי, שומו שמיים, תרוויח גם העברית משהו בזכותה של הערבית? רק חשבו על כל טעויות הכתיב שתחסכנה לנו, כשנדע להגות את ההבדלים בין א-ה-ע, ח-כ, ט-ת, כּ-ק.

לכן אני תומך נלהב בהצעה שעלתה בתכנית חמש הנקודות, דוקא בסעיף החינוך: לימודי ערבית מדוברת בכל גני-הילדים/ות, החל מגן טרום-חובה. בגיל צעיר כזה המוח עדיין בנוי וערוך לקליטת שׂפות באופן מירבי, יכולת שנעלמת והולכת במהירות ככל שנוקפות השנים. לימוד שׂפה יכול להעשׂות בצורת משׂחק; ממש אין צורך בשעורי בית, ודאי שלא במבחנים. ועד שיגיע הטף לכתה א', כבר יהיה מצוייד בכל העיצורים הדרושים כדי לכתוב כיאות גם בעברית.

ומי יודע, אולי כשנגיע לסוף המשפט שלנו בעברית, נוכל לפנות לערבי עם הנרגילה גם בשׂפת אמו. ואם לא נדבר על שלום, אולי לפחות על כדורגל.


14 תגובות על הפוסט “השׂמאל הלאומי – הציבור הערבי בישׂראל (סדר יום חברתי: ב)

  1. לדעתי מדובר באחד הנושאים המורכבים ביותר, אני אשתדל להיות מסודר, קודם כל נכון שעדיין אין שיוויון אזרחי מלא בין יהודים לערבים, גם אין שיוויון בחובות אבל נשים את זה רגע בצד, גם אם לכאורה, רק לכאורה יש שיוויון חוקי בין יהודים לערבים בשטח זה לא קיים. עכשיו, ישר לקפוץ להגיד שהכל באשמת המדינה זה לא מדוייק מאחר ושיוויון בפועל לא ניתן להשיג אך ורק על ידי אכיפת החוקים ושיוויון תקציבי, ברור שיש לשאוף לשם, ברור שיש לדאוג לכך שיהיה שיוויון בתקציבי החינוך, התשתיות, תוכניות מתאר הכל נכון אבל לחשוב שזה לכשעצמו יביא לשיוויון זו טעות, בשביל שיוויון על ערביי ישראל על האליטות שלהם לעבוד עם המדינה, עם הממסד, זה אומר לשים את המאבק הלאומי בצד, זה אומר מנהל תקין ברשויות, אכיפת תשלומי מיסים ובמציאות של שיוויון בחובות ושותפות בנטל להיות מוכן להיות שותף מאחר ואם לא יהיו לכך השלכות על השיוויון בפועל ואם לא יהיו השלכות אז לא תהיה סיבה להיות שותף(ציונים הם לא יהיו, זה בסדר, מותר להם).

    כתבתי את כל זה בכדי לשים את העיניין בפרופורציה, כמדינה דמוקרטית אנחנו חייבים לפעול לשיוויון אזרחי של כלל אזרחי המדינה, קודם כל מכיוון המדינה וזה אומר תקציבים, תוכניות מתאר וכו' אבל לא לחשוב שזה יביא לשיוויון בפועל כל כך מהר, יש לשאוף לכך אבל להיות ראלים.

    לגבי לחייב ללמוד ערבית מגיל 4, לדעתי זה יותר מידי, אני בעד שערבית תהיה חובה ביסודי אבל בחטיבה והתיכון אופציה ולא יותר, נכון שחשוב שנדע ערבית, לדעתי חשוב יותר שנדע אנגלית כמו שצריך, בכל מקרה אני לא רואה איך זה מתקשר לערביי ישראל, זה לא יקרב אותנו, לא באמת, גם כאן אפשר להיות מפוכחים, יש לנו סיכסוך לאומי פלוס עוד כמה דברים בין 100 שנה שהוא קצת יותר עמוק וסבוך בשביל שקצת ידע של שפה יפתור אותנו, הערבים ברובם יודעים עברית לא רע, הם לא הפכו לציונים כתוצאה מזה.

    וזה מוביל אותי לנושא הבא, יש לנו סיכסוך בין עמים, ערביי ישראל הם פלשתינים, הם חלק מהסיכסוך, גם לאחר חלוקת הארץ ואכיפת שיוויון אזרחי מלא חוקי קודם ואחר כך לנסות להפוך את לבפועל עד כמה שניתן(אם הם ישתפו פעולה) הם עדיין ישארו פלשתינים, הסיכסוך אם לא יסכימו על סוגיות הליבה(כמו שזה נראה היום), ימשיך להיות בעינו וערביי ישראל ימשיכו להיות חלק ממנו, לכן כמו שאנחנו דואגים להפריד בין שלום לסיום הכיבוש יש להפריד בין שיוויון זכויות אזרחי מלא שזו חובתינו הדמוקרטית לבין מחשבה שהיא בעיקר משאלת לב שזה ישפיע איכשהו על הסיכסוך או אולי יפתור אותו.
    לכן למרות השיוויון בישראל יהיה ציבור עם תודעה לאומית שמידי פעם תנסה לממש אותה כאן, את זה צריך לכרות ולדכא באופן מיידי, שאיפות לאומיות בפלשתין, כאן "רק" זכויות אזרחיות.
    יש גם לקחת אפשרות שבה ערביי ישראל כתוצאה מהזיהוי הלאומי שלהם יבחרו לא להיות שותפים בנטל ואז השיוויון לא יהיה מלא, זו אפשרות סבירה.

  2. רוני –
    כמה עשׂרות שוטרות ושוטרים הזדמן לי לפגוש באופן אישי, ואף לא אחת/ד מהם/ן ערבי/ה. ודאי שיש פה ושם, מן הסתם יותר באיזורים בהם אוכלוסיא ערבית צפופה. כשנגיע ל-1:5 ארגיש שהמצב התייצב כראוי.

    ***

    יובל –
    התייחסת להרבה נושׂאים, אנסה להשיב:

    אתה צודק, בגדול, שיש שני צדדים לטנגו הזה. אבל כיון שאנחנו הרוב והציבור הערבי הוא המיעוט, וכיון שאכן נעשׂו טעויות טיפשיות ולעתים גם זדוניות, חובת ההוכחה עלינו. הצעד הראשון צריך להיות שלנו. לדעתי, לאחר שנבצע את התיקון הפנימי בלב (ועל זה יש שורה ב"התקוה"), התגובה מהצד השני תפתיע בחיוביותה (כמובן, לצד הרמת קול צפויה של מחרחרי ריב ומדון, שצעד כזה עלול לפגוע במטה לחמם ובעיסוק העיקרי שלהם).

    לגבי השפעת המהלך על סיום הסכסוך – אני מאמין שתהיה לו השפעה חיובית גם בכיוון הזה, אבל מסכים אתך שלא מדובר בעניין בטוח. וכי איזה עניין בטוח באזורנו? וכי איזה עניין בטוח בחיים בכלל?

    ערבית מדוברת – בהחלט מגיל 4. ואנגלית מדוברת כבר בכתה א.
    המוח האנושי הוא בעל יכולת מדהימה לקליטת שׂפות בגיל צעיר. עם כל שנה שעוברת, אנחנו מאבדים הרבה. מערכת החינוך שלנו מתחילה ללמד שׂפות מדוברות הרבה יותר מדי מאוחר (וזה נושׂא לדיון אחר לגמרי). לגבי תיכון – אין לי בעיא עם מה שכתבת. מדוברת כבר בגן טרום חובה, ולאורך כל היסודי. מי שת/ירצה להמשיך לספרותית בחטיבה ובתיכון – אהלן וסהלן.

    וגם כאן – אני לא מבטיח שידיעת ערבית תביא שלום. ודאי שאני לא מבטיח שהיא תהפוך את ערביי ישׂראל לציונים.
    אבל אפילו במקרה של מלחמה, לא עדיף להבין את שׂפת האויב? לדעתי זו חובה.

  3. יש לי שאלה אחרת בעניין שלא נגעת כלל, והיא נקודה למחשבה.

    אם יהיו 20% ערבים במשטרה, ו-20% ערבים בחשב הכללי, ו-20% ערבים בכל יחידה ממשלתית – כמה ערבים יהיו ברשימה של השמאל הלאומי?

    אני מתלהב מאוד מהחזון ללימוד ערבית מגיל צעיר. האם אתה לומד ערבית כרגע? יש קבוצת לימוד ערבית של השמאל הלאומי שאפשר להצטרף אליה?

  4. מספר בעיות בהתיחסות לערבים במשך השנים
    1. חינוך – תלמיד ערבי תוקצב בחמישית מתלמיד יהודי במשך עשרות בשנים . גדעון סער מתחיל לשנות את זה , אבל זה לא מספיק . מכיוון שידוע שאוכלוסיות חלשות עושות יותר ילדים (בורות , דת וכדומה ) – הרי שאנו יורים לעצמנו ברגל…
    2. התייחסות השלטונות לכל המיעוטים (כן , כולל דרוזים ) כאויב , ולפיכך המנעות מהכנת תוכניות מתאר לריבוי הטבעי של המיעוטים . כרגיל , גם זה יצר את ההפך – במקום תכנית מתאר המעודדת בנייה גבוהה , קיבלנו בנייה לרוחב , מה שמאפשר לכמה פשיסטים להצהיר ש" הערבים גונבים את אדמות המדינה…"
    3. כמובן , תשתיות , אבל על זה כבר נכתב בהרחבה…

  5. כדי לחדד אני רוצה לשאול כאן שאלה שמתקשרת גם לשיוויון וגם לשירות לאומי. ונגיד ומדינת ישראל מבחינתה, כמדינה דמוקרטית עושה את כל מה שהיא צריכה לעשות ביחס לערביי ישראל, משווה את ההשקעות בחינוך, משווה את ההשקעות בתשתיות, יוצרת תוכניות מתאר, אפילו פותרת את נושא השחיתויות הכבדות ברשויות הערביות(שהן אחראיות במידה לא קטנה למצב הישובים, לפעמים גם הכסף שיש פשוט לא מגיע למקומות הנכונים) אך ערביי ישראל ברובם לא מוכנים להשתתף בשירות לאומי/אזרחי אפילו כזה שכול כולו מרוכז בתוך המגזר הערבי, כמובן שזה במציאות שהשירות הלאומי/אזרחי מורחב לכל האוכלוסיה ומוגדר כחובה בחוק.
    האם זה ישפיע על השיוויון בפועל? האם צריכות להיות לכל השלכות כלשהן ואם כן אז איזה?
    אני אתן את דעתי בקצרה מאד:
    אם לא יהיו השלכות על אי השתתפות בנטל החוק יהיה ריק מתוכן ואנשים לא ישתתפו, זה נכון לגבי כל מיני חוקים, ללא השוט של סנקציות כאלה או אחרות, נקודות, קנסות, כלא וכו' דברים לא יתבצעו, לא רק כאן אלא בכל העולם.
    לכן יש להתרכז בשיוויון לפי החוק, ביטל השחיתות, תנאים, משאבים, הזדמנויות תעסוקה וכו' ולא מעבר ובלי לצפות שזה יפתור את אי השוויון בעצמו, לשאוף לכיוון? כן, תמיד, אבל לא מעבר.

  6. אורי –

    לשׂמאל הלאומי עדיין אין רשימה (ומפלגות אינן מחוייבות ביצוג הולם, כיון שהן פעמים רבות מגזריות בהגדרה), אבל השאלה הכללית במקומה.

    כשלעצמי, למדתי ערבית מכתה ה' עד בגרות 5 יחידות. הדגש היה מודיעיני במובהק, ומדוברת לא למדתי מעולם. בצבא ויתר חיל המודיעין על שירותי (סיפור לפעם אחרת), וכשהשתחררתי המשכתי לכיוונים אחרים.
    עם זאת, בתחילת השנה שעברה, מתוך ההכרה שהנחתה את כתיבת הטור הזה, התחלתי ללמוד מדוברת כתלמיד שלא-מן-המניין כאן בקמפוס. אי-אפשר לאמר שאני דובר ערבית, אבל לפחות בהזדמנות אחת נחסך ריב בלתי-נעים-בעליל בזכות העובדה שהבנתי את שנאמר בשׂיחת טלפון בערבית (שמי שניהל לא ידע שאני מבין).
    בשנת הלימודים הבאה עלינו לטובה אחזור ב"ה לספרותית, לקריאת טקסטים ימי-בינימיים.

    קבוצת לימוד של השׂמאל הלאומי עוד אין. אני מקוה שתהיה יום אחד, אבל בין שלל המשׂימות שאנחנו מבצעות ומבצעים (בהתנדבות, לכן ההספק מוגבל), לזה עוד לא הגענו.
    אם אתה מכיר מישהו/י שת/יהיה מוכנ/ה להעביר שעורים כאלה (בהתנדבות אף הוִא), יש מציאות שהעסק יתארגן. בנוסף, דרוש/ה גם מי שת/יהיה מוכנ/ה לתרגם חומרים שלנו לערבית. אם אתה מכיר וכו'.

    ***

    אלכס –

    ביחוד בגלל מה שכתבת בסעיף 2, התעכבתי בראשית דברי על הכשרת הלבבות. על אף המציאות המורכבת שאנחנו חיים בה, צריך קודם כל להבין שלא מדובר באוייב, אלא בציבור אזרחי במדינה.

  7. אני חושב שאנחנו לא רק צריכים להתחיל בצד שלנו אלא לחלוטין להתמקד בו וזה באמת אומר השקעות בחינוך, תשתיות ותוכניות מתאר ומצד שני לא לזנוח את החלוקה בנטל ומי שלא רוצה להיות שותף יושפע מההחלטה שלו וזה ישפיע עליו, במקרה הזה גם על השיוויון.

  8. פינגבאק: פלאפל מוסקו, או: בשבח המגזריות המעשית « דווקא – הבלוג של ירון בן-עמי

  9. רק הבוקר נחשפתי לאתר הזה. סופסופ דברים שקולים מענינים ומעמיקים.
    במסגרת עיסוקיי אני אחראית על קשרי ערים תאומות של גבעתיים ומחוז אסלינגן בגרמניה. אחת הפלטפורמות של הקשר הזה היא טריאלוג בין רמה בגליל, גבעתיים והמחוז התאום בגרמניה.
    בין התובנות הרבות שאספתי לאורך שנות הפעילות יש אחת שמציקה לי ביותר:
    בלי קשר לצודקים או לא צודקים ומי אשם,אין לנו מושג עד כמה עמוק רגש הקיפוח, הניכור, חוסר התקווה שאי פעם משהו ישתנה פה. הדברים עולים בשיחות אל תוך הלילה בעיקר אחרי פעילויות עשירות בתכנים, יוזמות בשטח בשטח החינוך.
    שנה טובה
    גילה שלו

  10. גילה –

    א) תודה!
    ב) בעניין חוסר התקוה – הוא לא רק נחלת הציבור הערבי. גם בשׂיחות אינספור בציבור העברי אני נתקל שוב ושוב בחוסר-אמונה בסיסי בכך שאפשר לשנות משהו לטובה.
    ג) נקודת מפתח בעיני היא שהשׂיחות עם הציבור הערבי תתחלנה להתנהל גם בערבית. או-אז תפציע ההבנה בשני הצדדים שיש כאן נכונות לשנות את המצב, ולא רק נכונות אלא גם אפשרות.

  11. פינגבאק: בין כסה לעשור – שנה חדשה, שאלות וותיקות, כתה א’ ולשכות תעסוקה « דווקא – הבלוג של ירון בן-עמי

  12. פינגבאק: השמאל הלאומי: "ציונות של אדמה או ציונות של אנשים" « mall Talk$

סגור לתגובות.