על גאווה ודעה קדומה

אל תאמר בלבבך בַּהֲדֹף יהוה אלהיך אֹתם מלפניך לאמר: "בצדקתי הביאני יהוה לרשת את הארץ הזאת". וברשעת הגוים האלה יהוה מורישם מפניך. לא בצדקתך וביֹשֶר לבבך אתה בא לרשת את ארצם […] וידעת כי לא בצדקתך יהוה אלהיך נֹתן לך את הארץ הטובה הזאת לרשתהּ, כי עם קשה עֹרֶף אתה (דברים ט ד-ו).

צילום: AFP / Ynet

צילום: AFP / Ynet

בתחילת השבוע בוצע פיגוע טרור, או אולי סתם רצח נתעב, במרכז של הקהילה הגאה בת"א-יפו. ההלם בעקבות הארוע גרר תגובה שלי, שאינני גאה בה כלל – ללא שום ראיה רצינית הזדרזתי להסיק שהרוצח מגיע מתוך החברה החרדית. מספר אנשים, העירו את תשׂומת לבי לכך שאני מפזר האשמות שווא ללא ראיה. צודקים. מודה, עוזב ומבקש סליחה.

וגם רוצה להסביר, למרות שלכאורה די ברור, מאין נובעת הטעות. ברור שהגורם המיידי לחשד היה תיאור המתנקש כלבוש שחורים. אלא שכמו שהעירו לא מעט בימים האחרונים, הרבה אנשים לובשים שחור. גם לי היתה תקופה כזו בצעירותי (הרבה אנשים טענו זאת לעצמם בצעירותם; יש פה משהו). מדוע מייד הסקתי אני, והסיקו רבים אחרים, שמדוברים במתנקש חרדי דוקא?

על פני השטח, בגלל גל האלימות העכור השוטף את הקהילה החרדית בירושלם מחד, ובגלל העימות המתמשך בין החרדים לקהילה הגאה מאידך. זה כמה שנים שאישים בולטים בציבור החרדי (ודוקא בש"ס, משום מה) משמיעים התבטאויות מצמררות ביחס להומוסקסואלים, אפילו במשכן הכנסת. מקום של כבוד בין מנבלי הפה שמור לח"כ נסים זאב (כתבו לו, ספרו לו מה דעתכן/ם), אך הוא אינו היחיד. בין הפנינים (ראו תיעוד כאן) ניתן למצוא ביטויים כגון "הומו, על פי ההלכה, גרוע מבהמה", "לטפל בהומואים כמו בשפעת עופות", "רעידות האדמה בארץ – בגלל ההומואים", "ההומואים מבצעים השמדה עצמית של החברה הישראלית", ו"לבער הזוהמה הזו מקרבנו".

חלק מהביטויים הללו שמעתי בזמן אמת. לכולם התייחסתי בזלזול, בבחינת "למה כבר אפשר לצפות מהפרימיטיבים האלה?". גם כאן טעיתי. על כל אחת מההתבטאויות הללו היה צריך להרעיש עולמות. אין טעם להכנס עכשיו לדיונים על הסתה, על דה-לגיטימציא, על שלילת האנושיות. מספיק לדמיין כיצד היינו מגיבים כולנו אם במקום "הומואים" היה נאמר "יהודים", ואם במקום בישׂראל היו הדברים נאמרים במדינה כלשהי באירופא.

אבל זה רק על פני השטח. לאור ארועי הימים האחרונים, נגלו לי לראשונה באור חדש שניים מהפסוקים המזוויעים ביותר בתורה כולה: ויקרא יח כב, ויקרא כ יג. שני פסוקים שיש בהם קריאה ברורה לרצח הומואים. ממש כך. או אולי לא. בדיון בתגובות לטור על הומופוביות בספורט, שפורסם לרגל הרצח, נקלעתי לויכוח סוער על משמעותם של הפסוקים הללו (אני מופיע שם כד"ר א., מתגובה 50 ואילך). בן-שׂיחי, שהעיד על עצמו כדתי בעל כיפה סרוגה, טען בכל תוקף שאין בפסוקים ולו קצה קצהו של היתר לרצח הומואים. לא. הנוהל הנכון הוא להעמיד הומואים לדין בפני סנהדרין, שרק לה יש זכות להוציאם להורג. סנהדריות, כך טען, נטו שלא להוציא גזר-דין מוות. איזה מזל להומואים. מאידך, את עצם רצונו של אלהים להכרית הומואים באופן כללי לא הכחיש בן-שׂיחי כלל ועיקר. השאלה עליה התווכח אתי לא היתה "האם צריך להרוג הומואים?", אלא "באילו תנאים?".

וכאן הזוועה. אנשים מוסריים, המביעים זעזוע ממעשׂה רצח כזה ומגנים אותו בגלוי (כך בן-שׂיחי שם), מרכינים ראש בפני פסוקים שנכתבו לפני מי-יודע-כמה שנים, ומקבלים את ההסתה הזו לרצח כאמת מדאורייתא. בתנאים כאלה, אין מה לתמוה על התבטאויות כמו אלה שהבאתי לעיל (ביידיש זה נשמע יותר טוב). מה קצר המרחק בין הסתה למעשׂה, ומה דל כוחם של נימוקים מפולפלים על "כרת" ו"סנהדרין" בעולם האמיתי, יעיד יגאל עמיר. לשׂנאת הומואים יש גב רחב ומוצק, בכנסת ישׂראל ובתורתו.

ומפה לשם אני שומע בימים האחרונים ביטויים מחריפים והולכים. כאן דיבור על "אינתיפאדה להטבית". שם ציפיה למלחמת אחרים – "שתבוא כבר". ואני חרד. מאד. ובפזיזותי אולי אפילו תרמתי משהו להחמרת המצב.

בצר לי אני חוזר לפרשת השבוע. כל אחד חושב שהוא צודק. ודאי מי שמאמין שדבר אלהים חיים בידו, והפירוש בו הוא אוחז, דוקא הוא, אמת ונכון ויציב. בשם הצדק והאמת קל מאד לצאת למלחמה. אבל קשה מאד להחלץ ממנה. קשה להקשיב לאחרים כשצודקים כל הזמן. קשה להתגמש מתוך קשיון עורף. קשה, אבל חייבים לנסות.

9 תגובות על הפוסט “על גאווה ודעה קדומה

  1. גם אם הרוצח אינו חרדי בעצמו, סביר שהוא הושפע מההסתה החרדית.

    והרב עובדיה יוסף אמר "כולנו פנחס", שזה לא לחכות לפסיקה משפטית של סנהדרין אלא לקום ולקחת את החוק לידיים ולרצוח את מי שעובר על חוק התורה.

  2. אמיתי –

    ואם לא מההסתה החרדית בשנים האחרונות, ודאי מהההסתה הכללית של התורה בפסוקים המובאים לעיל. בעולם העתיק, לפני שנפוצה בו התורה, היתה הומוסקסואליות היתה מקובלת למדי, ללא השיפוט השלילי החמור הנהוג בימינו.

    טוב שהעלית את עניין פנחס, ששכחתיו משום מה. פנחס הוא אבי הקנאות המקראית, והוא זכה לתהילתו משום שרצח – ללא סנהדרין וללא משפט – איש ישׂראלי שבחר לאהב אישה מדיינית, ולהשתתף עמה בפולחן זר. ההקבלה כאן חזקה מאד, על אף שמדובר ביחסי-מין בין גבר לאישה, ולא בין גבר לגבר.

  3. אורי שלום,
    אני מבין שכבר החלטת מיהו הרוצח ומהם מניעיו, אך אולי כדאי שתמתין עד ששאר עם ישראל יגלה זאת, רצוי לאחר שהמשטרה תשלים חקירתה?

  4. ר.בקצה –

    הבנת בדיוק הפוך. אנא קרא שוב.

    בפסקא 1 אני מודה בטעותי קודם לכן.
    בפסקא 2 אני מסביר מה היה הסימן שהוביל אותי לטעות, ושואל מדוע קפצתי כל כך מהר למסקנות (אני ורבים אחרים).
    בפסקאות 3-6 אני מנסה לענות.
    שתי הפסקאות האחרונות אני מביע את דאגתי, וחוזר לפסוקים מפרשת השבוע, אם לא כדי למצוא פתרון, אולי כדי למצוא נחמה.

    מתגובתך עולה אצלי החשד שאולי לא קראת בתשׂומת לב מרובה מדי. מקוה שהפירוט לעיל יסייע לך.

  5. נכון, אתה צריך להתנצל שמיהרת להאשים את החרדים – אין ספק בזה.
    לעומת זאת, אני חושב שכל העיסוק כרגע בזהות הרוצח והמניעים שלו פשוט לא משנים. עם או בלי הרצח הזה יש יותר מידי הסתה כנגד להט"בים בארץ, במיוחד מכיוון החרדים. בהסתה הזאת צריכים לטפל, עם בלי הרצח הזה, ויש לנו כאן הזדמנות מצויינת.
    להתנצל על האשמת החרדים ברצח? כן. להתנצל על האשמת החרדים בהסתה? לא.

  6. הי אורי,

    טוב שחזרת בך. גדול אדם שמודה בטעותו 🙂

    נביאנו היו ממהרים להרוג ולהחריב כל דבר. אנשי ריב ומדון היו. אנשי אמת בוערת. אש יוקדת. חז"לינו, כבר היו מתונים מהם הרבה. בשיטות שונות ומשונות, הקהו את חדות פסיקתם של קודמיהם.

    הרי אם היו פוסקים על פי קודמיהם, הרי תחת כל שן נעקרת, היתה שן אחרת נעקרת, וכך גם הדבר עם עם העניים. וברוך השם, שחז"לינו, החליטו להמיר זאת בדמים (כלומר פיצוי כספי).

    לכן, אני לא הייתי ממהר להתרגש מהמילים עצמן. כיוון שכל התורה הוקהתה, גם משפתים אלה הוקהו.


    עכשיו לעניין הכעס הגדול של רבותינו הנביאים על ההומוסקסואליות (ואולי גם טיפה על איך צריך לפרש פסוק זה בימינו).

    אם נשים לב, האיסור הזה מתקיים בתוך פרשה שלמה העסוקה ביחסי מין מאד חריגים. זה מתחיל באיסור משכב עם קרובות משפחה. איסור לשכב עם אם וביתה. אסור לשכב עם אשת אביך (שאינה בהיכרך אמך, בפוליגמיה). זה עובר לאיסור משכב עם בהמה. ורק לבסוף מקנח במשכב זכר.

    לכן, הייתי מנסה להבין את האיסור, מתוך כל רקע הפרשה, ולא רק מהמשפט עצמו. והפרשה עוסקת ביצריו העזים ביותר של האדם, והגבלתם. כותבי התורה הכירו בכך, שיצר המין אין לו גבולות. אדם בעל יצר מיני עז, שאינו שם לעצמו גבולות הולך ומתדרדר. הוא מתחיל בפגיעה באביו, אבל ממשיך להיות בהמה. אדם יצרי כל כך, שאין יצרו שבע, הופך להיות עוד יותר ועוד יותר יצרי. אדם כזה שהיצר כל כך מתחזק אצלו, אינו יכול למשול ביצריו, ואלו שולטים בו. כך הוא מתחיל לחמוד רכוש לא לו. כך הוא לבסוף דורס אחרים.

    את יחס השלילה לריבוי זימה, מביעים כותבי התנ"ך, בביקורתם כלפי דוד, שהרבה בנשים, ולכן נפל לחטא בת-שבע החמור מאד. וכך גם שלמה בנו, שהרבה נשים, ונפל בגינן לעבודת אלילים. נפילה שהביא בסופו של דבר לחורבן ישראל ויהודה.

    התורה והנ"ך רואים בשלילה רבה את התבהמות האדם תחת יצר המין. הם מבקשים להגביל את היצר למידה סבירה, כי אחרת אנו יוצרים בני אדם נהנתניים ובהמיים, שאינם יכולים למשול ביצריהם. כתוצאה מכך, לא ניתן לבנות חברת צדק משפט וחסד (כיוון שהללו דורשים איפוק רב).

    עכשיו איך נכנסת ההומסקסואליות לעניין. אין הדבר מתכוון להבנתי להומסקסואלים, שזה טבע ברייתם. הומוסקסולאים, שנולדו עם משיכה לבני מינם. מחקרים מדעיים מראים שהומסקסולאיות נגרמת ברובה, על ידי שינוי מוחי, שנגרם כנראה בזמן ההריון. שינוי שגורם לכך, שההעדפות המיניות יהיו הפוכות. גבר יאהב גבר, ואישה תאהב אישה. אלו, אין יצרם שונה משל גבר או אישה רגילים, מלבד זה שהם נמשכים לבני מינם, במקום לבן המין השני.

    ההומוסקסואלות המתוארת בויקרא, היא הומוסקסואליות הנובעת מהתפרקות מינית מוחלטת. בה אדם הטרוסקסואל, מתחיל לחפש ריגושים חדשים בבני מינו, כיוון שכבר הגיע למצב כזה, שהריגושים שבבנות זוג מביני מינו חדלו לעניין אותו, בגלל חיי הוללות פרועים מידי.

    אבל באותה מידה, היתה יכולה התורה לאסור התהוללות מינית הטרוסקסואלית. אלא שמשום מה, לא עצרה התורה התנהגות כזאת. היא הגבילה במקום זאת, את יחסי המין לתוך חיי המשפחה. היא אסרה לקיים יחסי מין עם מי שהיא לא אישתך. קיום יחסי מין כזה, נחשב כאונס, ולכן דינו מוות.

    בכל מקרה, התורה מרסנת מאד את יצר המין, כי היא מבינה שיצר מין לא מרוסנים (הטרוסקסואלי או הומוסקסואלי), אינם מאפשרים קיומה של חברת צדק משפט וחסד.

    היא יוצאת נגד כל הוללות מינית הומסקסואלית או הטרוסקסואלית.

    לגבי הומוסקסואלים שזה טבעם, ואין הם הוללים, לא נראה לי שנגדם יצאה התורה.


    לסיכום, אינני מקבל את טענתך…. איש במיטתו וגו', וכל עוד זה נעשה בהסכמה…יעשה ככל העולה על רוחו.
    כמובן שאסור לחברה להתערב בנעשה במיטתו של אדם. אבל מבחינה ההכוונה המוסרית, עלינו להכיר ולחנך לבעיתיות של יצר מין שאינו נמצא בשליטה. ולהבין שהוא יכול להחריב את החברה שלנו.

    לתשובתך אמתין 🙂

  7. פינגבאק: מבט פילוסופי » Blog Archive » איסור משכבי זכר - טעמה של המצווה - הזמנה לביקורת

  8. טל –

    אני מקבל בקלות רבה כמעט את כל דבריך.
    יש לקיים דיון, לדעתי, במחקרים הללו שהזכרת. האם יש לך קישור?

    איש במיטתו –
    הבה נוסיף את המילה "באחריות" למשוואה, ונוכל להיות מרוצים שנינו.
    מה אתה אומר?

סגור לתגובות.