מע"מ על פירות וירקות?!

במסגרת התקציב הבא רוצה הממשלה להחיל את מס ערך מוסף על פירות וירקות. דיון מורכב בעד ונגד כבר מתחולל, אם כי בחוגים מצומצמים בהרבה מאלה שהמס יחול עליהם – על כולנו. חובה להרחיב את הדיון!

עכשיו ב-16% יותר יקר

מעכשיו ב-15.5% יותר יקר?

צדדים רבים יש לדיון. יש הטוענות שהמס אינו מחולק נכון, כיון שהוא יפגע בעניים ובעשירים באותה מידה (בעוד שראוי לחוס על העניים ולמסות יותר את העשירים).

יש הטוענים שהמס נועד לחסל נקודת כח של הלובי החקלאי, ולהשוות את המס במדינה לצורך התנהלות יעילה יותר בתחום גביית המסים.

יש הטוענות שבסך הכל מדובר ב"עז", שמטרתה להעסיק את השׂמאל החברתי בזמן שהתקציב, וביחוד חוק ההסדרים, נוגסים בשקט בצדדים אחרים של מה שנותר ממדינת הרווחה.

ויש אנשים, כמוני, שסבורים שאלו עניינים משניים, לעומת שאלה חשובה בהרבה: אם כבר החלטנו להעלות מס על מוצרי צריכה יומיומיים, מדוע לעשׂות זאת דוקא עם אלו הבריאים ביותר? מדוע לא למסות סוכרים ושומנים? הרעיון להכביד את העול הכלכלי דוקא על אותו פלח באוכלוסיא המנסה לשמור על תזונה נבונה נע לטעמי על הגבול בין איוולת לפשע.

אז מה אפשר לעשׂות? להתארגן! בשלב הראשון, הצטרפנה לציבור העונות על הסקר של טל גלילי, שם יש עוד קישורים רבים לדיון. בשלב שני (והבלוג של טל הוא נקודת מוצא נהדרת לכך), תוכלו להצטרף לפעילות – ברשת ומחוץ לה – שמטרתה לבטל את הגזירה המסויימת הזו.

7 תגובות על הפוסט “מע"מ על פירות וירקות?!

  1. אולי בממשלה סבורים שהצעד הזה יגרום לעם להרגיש כמו באירופה שם פירות וירקות עולים ביוקר…

  2. מרתיח. כנראה שלפירות והירקות יש לובי חלש יותר בכנסת משאר חברות המזון הגדולות.
    אני מצטרף לקריאה למיסוי סוכרים ושומנים-למעשה מי שקונה מאכלים אלה (ואני מכניס את עצמי לקבוצה זו) צריך לסבסד גם את מערכת הבריאות- אלו האנשים שיצרכו יותר שירותי בריאות, הלא כן? מי שחי על אלפלפה ונבטי חיטה קיבל עונש מספיק, עכשיו הוא גם צריך לשלם עוד מסים?

    מחר בבוקר הייתי ממליץ להטיל מס על ממתקים,שוקולד,משקאות ממותקים,גלידות וכיוצא בזה. אם למישהו יש כסף לגלידה, כנראה שהוא כבר אכל לחם,ירקות ובשר, אז רעב הוא לא!

  3. אני לא יודע, מצד אחד נראה כאילו דוקא התקציב הנוכחי לאחר התערבויות עופר עיני (והתפטרויות בלינקוב…) הוא די מתון ביחס למשבר העולמי.
    בעניין מחירי הירקות, בתור אחד ש(להבדיל מבכירי הליכוד)מבקר במחנה יהודה על בסיס יומיומי (תודה לאל) אני יכול לומר שלא רק שהמחירים בחלק מהדוכנים יקרים יותר מאשר במרכולי רחביה, העניין הזה גם לא ישים…
    בכלל הבנתי שכל זה נפל בממשלה, וכנראה גם בכנסת.

    בכל אופן, לאור זכייתינו בגביע המדינה, ברכת תל חי מירושלים.

  4. בינתיים נראה דוקא שלירקות ולפירות יש לובי משמעותי. אסור לזלזל במגזר החקלאי. יכול מאד להיות שאכן מדובר בעז, ושהעלאה כזו לא תתרחש בקרוב (ולגבי שווקים אני מסכים שמדובר בצעד שאינו מעשׂי).

    העניין המרגיז באמת – כפי שארקין אמר – הוא ההתעלמות המוחלטת מהיגיון שאינו כלכלי-פקידותי. מחשבה על דיאטה בריאה ועל ההשלכה של חיים בריאים על הכלכלה (על מוסר לא נטרח אפילו לדבר פה) אינה חלק ממערכת השיקולים של קובעי המדיניות. רואים את זה באי-אכיפה של החוקים למניעת זיהום, רואים את זה בכך שכביש 6 מתפקד כבר מזמן אבל הרכבת לכרמיאל אפילו לא בשלבי עבודה, ועוד ב-1001 דברים אחרים.

    לגבי המשבר העולמי –
    רצה הגורל והאוצר את ביבי הצליחו לצבור במהלך העשׂור רזרווא לא קטנה בקופה. התירוץ היה צמצום החוב הלאומי. אבל כעת, איזו הזדמנות נפלאה דוקא לשחרר קצת את החגורה, ולהמריץ את המשק מלמעלה. כשכל העולם בדכאון כלכלי, מי שיוכל לפרוץ קדימה ראשון יקצור אח"כ פירות כבירים. הלא כן?

    ***

    דוד –
    א) לפי מה ששמעתי מחנה יהודה הופך אט אט לשוק בוטיק.
    ב) ברכות על הגביע!

  5. "לכבוד חבר/ת כנסת ….

    שלום וברכה

    הנושא: ביטול הפטור של מע"מ על ירקות ופירות

    ברצוני להציג כמה סיבות לכך שזהו מהלך שגוי

    1.בניגוד לרוב הסחורות האחרות מדובר בסחורה בעלת חיי מדף קצרים,כלומר-היום אוכל מחר אשפה.

    חשוב לציין ולהדגיש שבניגוד לסחורות אחרות,שגם להן חיי מדף לא ארוכים,כמו לחם וחלב,בהם יש החזרות,בירקות ופירות (בקיצור יר"פ) אין החזרות.

    המשמעות-המע"מ ששילם הירקן עבור סחורה שלא מכר אותה תצטרף להפסד שלו על המחיר ללא המע'מ ששילם עבורה.

    כיום הירקן מגלם במחיר לצרכן של היר'פ את הפסדיו המוערכים.

    עתה הוא יוסיף למחיר לצרכן גם את המע'מ שיפסיד.

    המשמעות-מבחינת הצרכן- מחיר היר'פ יעלה לא בשיעור המע'מ שקבוע בחוק אלא יהיה גבוה יותר.

    הירקן לא יגבה יותר מע'מ מהמותר לו אלא שיגלם במחיר היר'פ את הפסדי המע'מ שלו.

    אני מעריך שהוא יעלה את מחיר היר'פ כך שמבחינת הצרכן המשמעות המעשית תהיה שהוא משלם לא 15.5% כיום או 16.5% בעתיד אלא ישלם בין 20% ל-25% יותר כפיצוי על המע'מ המופסד,כאמור.

    2.לעליית מחירי היר'פ לצרכן בשיעור שעד כ-25% תהיה השפעה הרסנית על בריאותם של אלה שלא יוכלו להרשות לעצמם לקנות חלק גדול מאד מהיר'פ.

    מצב בריאותי ירוד זה יגרור לתחלואה מוגברת,במיוחד בחורף,ותוצאת הלוואי של זה תהיה הוצאות גבוהות יותר למדינה על בריאות הציבור.

    יאבדו ימי עבודה ועלות מוצרי תעשייה יתייקרו.

    3.זה יגביר גנבות במטעים ובשדות הירק ותתפלאו,גם במחסני הסיטונאים.

    בכל מקרה החקלאי יפסיד.

    4.זה יהווה תמריץ להעלמת הכנסות הן מצד החקלאי והן מצד הירקן.זה גם ינבע מכך שחלק מהירקנים לא בדיוק יוכלו להתמודד היטב עם עניין ניהול חשבונות וספרים ויהווה בבחינת מכשול בפני עיוור ויגרום במקרים רבים לקונפליקטים בין הירקנים ורשויות המס.

    גם בתחום עדין זה ייפתח פתח לשחיתות.

    לסיכום,האוצר צריך לחפש דרך הגונה נבונה ובעיקר יעילה כדי לגבות כסף מהציבור.

    יש להשאיר הפטור ממע"מ על ירקות ופרות ולא לבטלו.

    בכבוד רב……"

    קשה לצערי למצוא בדיונים,שהם בעיקר "דיונים",כלומר פופוליזם,דמגוגיה,סיסמאות שדופות והשתלחויות עלובות,התיחסות רצינית ומעמיקה.

    חג הבאת ביכורי השדה עתיר יבולים.

סגור לתגובות.