על השתקה, צנזורא ורצון אלהי (פרשת השבוע: האזינו)

עוד בימיו העליזים של שקוף ע"ה, כתבתי את פרשת השבוע הזו. כיון שהצטרפו עוד קוראים וקוראות בינתיים, חשבתי להביא את הדברים שוב.

לפני הטור עצמו, עוד כמה מילים מלקחי השנה שעברה על יהדות ועל דמוקרטיא, ועל אחדות הניגודים בין השתיים. השאלה אינה איזה מקום יש ליהדות בתוך הדמוקרטיא, אלא כמה מקום יש לדמוקרטיא בתוך היהדות. עד כמה אנו חופשיות וחופשיים לקבוע הלכה לעצמנו, ולקבל אחריות לחיינו ברמה היומיומית ביותר? דמוקרטיא מבוססת על חירות והשתתפות. יש מקום?

לפיכך חשוב לזכור שמאחרי כל אגדות החכמים הללו עומדת גם מציאות היסטורית, מגובה בעובדות. כל מי שרוצה להביא ראיה מן התורה חייב/ת לעמוד במבחן הביקורת הציבורית. נצביע ברגליים, מי לאיזו הלכה. עוד אאמין ברוח האדם.

*   *   *   *   *   *   *

בסוף פרשתנו, לאחר שסיים את שירתו החדה והמאיימת, אומר משה לכל ישׂראל:

שִׂימוּ לְבַבְכֶם לְכָל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר אָנֹכִי מֵעִיד בָּכֶם הַיּוֹם,  אֲשֶׁר תְּצַוֻּם אֶת-בְּנֵיכֶם, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת. כִּי לֹא-דָבָר רֵק הוּא מִכֶּם, כִּי הוּא חַיֵּיכֶם, וּבַדָּבָר הַזֶּה תַּאֲרִיכוּ יָמִים עַל-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים אֶת-הַיַּרְדֵּן שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ (דברים לב מו-מז).

המסר ברור, והוא מהדהד בכל ספר דברים: אם נשמור את כל דברי התורה, נאריך ימים בארץ; אם נתכחש לה, סופנו רע ומר. אבל מה היא התורה הזאת אשר משה מכוון אליה? השירה שזה עתה נשׂא? ספר דברים? החומש? התנ"ך? כתבי חז"ל מראשוני התנאים ועד אחרוני האחרונים? מה?

כפרה עליך!

כפרה עליך!

איור: דניאל מורגנשטרן

לרב יהודה, תלמידו של רב, יש תשובה (בבלי מנחות כט ב) –

בשעה שעלה משה למרום, מצאו להקב"ה שיושב וקושר כתרים לאותיות. אמר [משה] לפניו: רבש"ע, מי מעכב על ידך? אמר [רבש"ע] לו: אדם אחד יש, שעתיד להיות בסוף כמה דורות, ועקיבא בן יוסף שמו, שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות. אמר [משה] לפניו: רבש"ע, הראהו לי! אמר [רבש"ע] לו: חזור לאחורך. הלך [משה] וישב בסוף שמונה [עשׂרה] שורות ולא היה יודע מה הן אומרים; תשש כֹּחוֹ. כיון שהגיע [עקיבא] לדבר אחד, אמרו לו תלמידיו: רבי, מנין לך? אמר להן: הלכה למשה מסיני. נתיישבה דעתו [של משה]. חזר ובא לפני הקב"ה, אמר לפניו: רבונו של עולם – יש לך אדם כזה ואתה נותן תורה על ידָי? אמר [רבש"ע] לו: שתוק! כך עלה במחשבה לפני…

המסר של סיפור זה מתבאר בכמה כיוונים. ראשית, יש בתורה יותר מאשר פשט הכתוב. הכתרים המדוברים, כל קוץ וקוץ שבהם, אינם אלא עיטורי-אותיות. בשׂפת ימינו שואל משה את רבש"ע – אני רוצה להוריד תורה לעם, ואתה מתעכב על הפוֹנטים? אבל מסתבר שדוקא בצורת האותיות, בפרטים הקטנים, חבויה משמעות עמוקה. גם אם משמעות זו אינה ברורה במבט ראשון, ניתן לזקק אותה תוך לימוד יסודי – אפילו דרושים לשם כך דורות רבים.

שנית, התורה אינה גוף קבוע, אלא תהליך מתפתח – אֵבולוציא, בלע"ז. מה שברור לעקיבא ולתלמידיו, משה אינו יכול אפילו להעלות בדעתו (הדבר מזכיר את הסיפור המפורסם על שייקספיר, שהוסע קדימה במכונת זמן ונכשל בקורס על היצירות שהוא עצמו כתב). אך כיצד ניתן לתת תוקף להלכות חדשות שכאלה, שאין להן זכר בפשט הכתוב, ושעשׂויות להתמיה גם את הטובים שבתלמידי-חכמים? על ידי יִחוּסם חזרה למשה – "הלכה למשה מסיני". זו אכן האמונה הרווחת ביהדות הרבנית: כל ההלכות, החל ב"לא תרצח" וכלה ב"לא תלבשי בגדי לייקרא" – כולן הלכה למשה מסיני.

אלא שכאן נשאלת שאלה: הואיל וניתנה התורה על-ידי אלֹהוּת כל-יכולה וכל-יודעת, מדוע לא נרשמו כל ההלכות מראש בפשטות? מדוע יש לזקק אותן מתוך קוצי-קוצין שבראשי אותיות? את התשובה לשאלה זו מכיר כל מי שגדל בסביבה רבנית: במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור; במה שהורשית התבונן; אין לך עסק בנסתרות (בבלי חגיגה יג א = בן-סירא ג כא). או במילה אחת: שתוק!

והמאמין היודע-לשאול נבוך: אם אריכות ימים וחיים טובים בארץ הן פועל יוצא של הליכה בדרכי התורה, למי להאמין? מה היא התורה הזאת? זאת של משה, או זאת של עקיבא? חמש שעות בין בשׂר לחלב, או רק שלוש? חסידים או מתנגדים? גוּר או ויז'ניץ? הר המור או ישיבת חברון? איחוד או מאוחד? People's Front of Judea או Judean People's Front? רבש"ע יודע כמובן את כל התשובות, אבל לא מגלה…

לעתים המצב חמור שבעתיים, כאשר חכמים לא רק מביאים ראיה מן הפוֹנט, אלא גם משנים את הכתוב ממש! ראו למשל את פסוק ח בפרשתנו:

בְּהַנְחֵל עֶלְיוֹן גּוֹיִם, בְּהַפְרִידוֹ בְּנֵי אָדָם;
יַצֵּב גְּבֻלֹת עַמִּים,  לְמִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.

כך בנוסח המסורה, המצוי בספרי התורה שבידינו ובכל גרסאות הדפוס. אלא שנוסח המסורה הוא מאוחר למדי, והגיע לצורתו המוכרת לנו כיום רק בסביבות המאות התשיעית-עשׂירית לספירה. בגרסא קדומה בהרבה של ספר דברים, שנמצאה במגילות קומראן, ניתן הנוסח הבא (אצל ישׂראל קנוהל, מאין באנו עמ' 95):

בהנחל עליון גוים ובהפרידו בני אדם
יצב גבלת עמים למספר בני אלהים

בתרגום השבעים, התרגום הקדום של התורה ליוונית, אנו מוצאים גרסא שלישית:

בהנחל עליון גוים ובהפרידו בני אדם
יציב גבולות עמים למספר מלאכי אלהים

על מה ומדוע הבדלי הנוסחים הללו? דומני שסביר לפרש את התהליך כנובע מהרצון של מוֹסרי המקרא להתרחק מהרעיון של "בני-אלהים" (שלאלהים יהיו בנים? שו"ש היו"צ!). הגרסא של תרגום השבעים הופכת את "בני-אלהים" למלאכים, ומפקידה אחד מהם על כל אחת מאומות העולם. כאן יש לנו ביטוי מוקדם לאמונה המושרשת שלכל עם ועם יש מלאך, או שׂר, האחראי לו, ושישׂראל להבדיל נמשלים ישירות על ידי רבונו של עולם. נוסח המסורה נוקט פתרון שונה, שומר על המילה "בְּנֵי", אך מיחס את הבנים לישׂראל, דכתיב: כָּל-הַנֶּפֶשׁ לְבֵית-יַעֲקֹב הַבָּאָה מִצְרַיְמָה, שִׁבְעִים (בראשית מו כז). שבעים אומות העולם כנגד שבעים בני-ישׂראל. לאור הנטיה של כתבי-הקודש לצמצם את מספר האלהויות ולרכז את כל האמונה באל אחד ויחיד – דכתיב בפרשתנו: יהוה בָּדָד יַנְחֵנּוּ (פס' יב) – מדובר בתיקון סביר והגיוני.

אלא מה? סחה הגמרא (שם, שם) שהאותיות הצריכות עיטורים מיוחדים הן: שעטנ"ז ג"ץ. אם אכן הוחלפה התיבה "אלהים" בתיבה "ישׂראל", יוצא שנוספה לתורה האות ש, אות שיש לקשור לה כתרים ולעטרהּ. האם דרש עקיבא גם על ש זו תילי תילין של הלכות? ואולי דוקא משום כך התבלבל ונבוך משה רבנו כשהגיע לבית המדרש?

אם כך ואם כך, משה לא העלה בדעתו לפקפק אחר מחשבתו של רבש"ע. אם רצה בורא עולם לתת תורה באמצעותו, ולפרשהּ באמצעות עקיבא – מה לו כי ילין? ובכל זאת, רצה לדעת לאיזה כבוד עתיד אותו חכם לזכות על בקיאותו וחריפותו בתורה. אמר משה לרבש"ע: הראיתני תורתו; הראני שׂכרו. אמר לו [רבש"ע] חזור [לאחורך]. חזר [משה] לאחוריו; ראה ששוקלין בשׂרו [של עקיבא] במקולין (שם). חכם מופלג כל כך, וסופו שבשׂרו עולה על המשקל בשוק הקצבים! אמר [משה] לפניו: רבש"ע, זו תורה וזו שׂכרה?! אמר לו [רבש"ע]

שתוק! כך עלה במחשבה לפני…

צום קל, גמר חתימה טובה, שבת שלום ~

9 תגובות על הפוסט “על השתקה, צנזורא ורצון אלהי (פרשת השבוע: האזינו)

  1. מעניין מאוד… אחת השאלות הכי חשובות שיש לעסוק בהן באמת.
    המילה הזו, שתוק…או בכלל "לא שואלים"… אני חושב שאלו מילים ששמורות רק לקב"ה עצמו. הטענה מלכתחילה שהתורה מתפתחת אובולציונית צריכה לאותת לנו שבודאי ובודאי שכן שואלים! למה לא כתב בפשטות את סודותיו הגדולים? התשובה נמצאת בשיר השירים. "השבעתי אתכן בנות ירושלים אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ". לא תמיד הזמן כשר לכל סוד. סודות התורה נחשפים בהקשרים החברתיים והתרבותיים הנכונים. התפקיד שלנו הוא לזהות את הסוד ולשחרר אותו על מנת לעשות תיקונים בעולם ובאדם. דרך אגב, ההשתקה הכי גדולה נעשתה ע"י חז"ל. עצם ההצגה של הטקסט כדיאלוג מטשטשת את ההשתקה, אך למעשה לכולם ברור מי אמת הדומיננטי ומי צוטט רק כדי לסבר את האוזן. "הקורא בספרים חיצוניים אין לו חלק לעולם הבא", "פסקה הנבואה מישראל" כל אלו הן השתקות של כל זרם אחר שהיה יכול להשמיע את קולו בתקופת הזוגות והתנאים…

  2. תומר –

    נכון מאד, וישר כח על הפסוק שהבאת משיר השירים (האם זו פרשנות מקובלת? לי היא חדשה).

    מדהימה אותי תמיד הנכונות של מאמינים יהודים לקבל את הקדושה המולדת של כל אות וכל צ'ופצ'יק, ואת הנכונות להשעות לחלוטין את חוש הביקורת.
    ועלינו חובה להחיות את הביקורת! הרי מתוך צייתנות עיוורת אין סיכוי לדמוקרטיא, לא יהודית ולא אחרת.

    אחד העניינים שמדהימים יותר מכל נוגעת לטור של אתמול (בתולת ישׂראל). גם דתיים מאמינים (קו"ח דתיות מאמינות) מקבלים שיגיע רגע בו קודשא-בריך-הוא ושכינתיה… ככה… אתה יודע… רק שאף אחד לא מעז לאמר מילה ברורה.
    שלא לדבר על לדון במשמעות של "אחד ושמו אחד" בתנאים כאלה.

  3. אורי
    הפרשנות יותר מקובלת בתורת הסוד ופחות אצל המדקדקים…

  4. פוסט מעניין אורי. ממש לא ברור לי איך "במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור; במה שהורשית התבונן; אין לך עסק בנסתרו" – מתיישב עם הקבלה (חכמת הנסתר?) והחסידות. הקבלה שמדברת על השגה – שהיא הדרגה הסופית של ההבנה וגם שאין איזה קנה מידה אחיד להשגה אלא שכל אדם משיג על פי חוכמתו, הבנתו, ידיעותיו, שכלו ושיעור קומתו הרוחנית.
    זה מצד אחד ומצד שני גם המקובלים מדברים על " השגה שבה אין לנו שום השגה והיא השגתנו ותפיסתנו בעצמות הבורא יתברך (מאיר ינאי).
    וגם איך זה מתיישב עם "סוד ה' ליראיו" ( תהילים כ"ה י"ד)?
    ובזוהר עצמו: "מחשבה היא ראשית הכל. היא חכמה סתימאה דאבא ואמא. סתומה ואינה נודעת. אחר כך מתפשטת ובאה למקום שהרוח שורה ואז היא נקראית בשם בינה וכבר אין החוכמה שבה סתומה כבהתחלה" (ויהי עמוד רמ"ה) – זאת אומרת שמדובר בתהליך של התגלות, של ירידת החוכמה – בעקבות המחשבה. המחשבה שהיא ראשית הכל.

  5. אתון, ברוך בואך –

    אם הבנתי היטב את שאלתך, הרי שהתשובה היא שהיהדות מורכבת מזרמים רבים ומדעות שונות, שלעתים קרובות מתבטאים אפילו אצל אותו אדם עצמו. הזכרתי בהקדמה את אחדות הניגודים. זה העניין.

    עניין הסוד והקבלה הוא שרק מתי-מעט, שכבר עברו באופן היסודי ביותר את שטיפת המוח הרבנית, אמורים לדעת את מה שאסור לדבר עליו.

    אני, לדוגמא, שלא קבלתי בבית חינוך תורני, וגדלתי בשנים בהן אסתר אפילו לא חלמה להיות מדונה, לא ידעתי על קבלה דבר, פרט לשתי קלישאות: (א) מותר ללמוד קבלה רק מגיל 40; (ב) מי שלומד קבלה ללא הכנה מתאימה ישתגע (וכבר היו מקרים…)
    עדות למערכת ההגנה העצמית, ההשתקה והצנזורא שהקימה לה היהדות הרבנית, כדי לדכא כל נסיון להוציא את הסוד לאור.

    או דוגמא אחרת – הבאתי אתמול פסוקים ברורים מירמיהו, המדברים על שיבת זוגתו של רבש"ע באחרית הימים. אבל מעולם לא למדתי על כך בבית-הספר. מדוע?
    ואפילו תבדקי את הפסוקים שנקראו בבתי-הכנסת, מתוך פרק זה ממש, תראי שההפטרה נחתכת ממש לפני שהעניינים מתחממים באמת. והרי רוב האנשים אינם קוראים הפטרה מתוך התנ"ך, אלא מתוך החומש. שם פשוט אין המשך הטקסט.

  6. אתון –
    תודה לך! הייתי שׂמח לשמוע מה בדיוק הנקודה שהצלחתי להבהיר.

    חוץ מזה, היה פה פעם מגיב בשם בלעם הקטן. אתם לא ביחד, במקרה?

  7. :))))) – הרגת אותי עם בלעם הקטן. הרגת. בכיתי מצחוק. הוא כנראה קרוב משפחה. בלעם – אם אתה קורא כאן – אנא השמיע איזו נעירה, למען איחוד קרובים…
    חידדת לי את העניין של האינטרס הרבני – שיש כאן עניין אינטרסנטי של הרחקה ממקור של ידע, של למי מותר לעשות מה. של היררכיה שנבנית על הגבלות. לא הבנתי לפני זה מדוע בזרמים מסוימים זה מותר, באחרים אסור. התחבר גם למלחמה הנוראית בין המתנגדים לחסידים. צבע דומה.

סגור לתגובות.