ועדת חקירה לכדורסל הישׂראלי

מוני פנאן ז"ל

מוני פנאן ז"ל

כידוע או שלא כידוע, גם אני אוהד מכבי ת"א בכדורסל. מאז גיל 6, כלומר עוד מעט 32 שנה. ביחוד כיון שכך, אבל גם כיון מתוך אהבת כדורסל באופן כללי, ואפילו משום שאני חרד לעתידה של המדינה, אני דורש להקים ועדת חקירה עצמאית לכדורסל הישׂראלי!

גם מי שלא עוקבת אחרי מדורי הספורט באופן קבוע, נחשׂפה ודאי לנושׂא החם של השבוע שעבר, מותו המצער של מוני פנאן ז"ל, וחרושת השמועות על "בנק ההשקעות" הקדחתנית שהחלה עוד לפני שתמו ימי האבל.

אין לי כוונה לעסוק כאן בטרגדיא האישית (לשם שינוי, שימוש נכון במונח "טרגדיא"), וגם לא בהשלכות אפשריות לגבי עבירות מס לכאורה. בטור זה יש לי עניין בנושׂא אחד בלבד: האפשרות ששופטים ושׂחקנים של קבוצות יריבות השקיעו אף הם בבנק ההשקעות של פנאן. אם נכונות השמועות, הרי שכל משׂחק בו שפט שופט כזה, כל משׂחק בו שׂיחק שׂחקן יריב כזה, מוכתם, ותוצאתו אינה כשרה. חד וחלק.

עכשיו צריך לנקות את האורוות. במצב הנוכחי, מוטל חשד כבד על הערך הספורטיבי של כל מפעלי הכדורסל בהם השתתפה מכבי ת"א בין השנים 1986-2008, השנים בהן כהן מוני פנאן בתפקידים שונים בהנהלת הקבוצה (ובסופן אף הפך לאחד הבעלים). מדובר ב-20 אליפויות וב-14 גביעים. דור שלם של כדורסל, שיתכן שכולו רמאות אחת גדולה. לכן חובה להקים ועדת חקירה עצמאית לבדיקת הכדורסל הישׂראלי. כדי שהעובדות, תהיינה אשר תהיינה, תצאנה לאור.

בדיונים הרבים הנערכים פה ושם אני שומע טענה החוזרת שוב ושוב: מה שהיה הוא שיהיה. הרעש ישכך, העיתונות תשכח, מכבי תמשיך לגרוף תארים, ואוהדי הקבוצות היריבות ימשיכו להתמרמר. אסור לתת לזה לקרות! אסור, כיון שאם תמשיך השיירה הזו בדרך, יאבד ענף ספורט שלם את שׂרידי הלגיטימיות שלו. וגם התקוה שאפשר יהיה לנקות יום אחד את האורוות הגדולות יותר, אלה של השחיתות השלטונית המאיימת לאבד את המדינה, גם התקוה הזו תספוג מכה קשה.

אז מה עושׂים?

  1. אם את/ה מסכימ/ה עם הצורך להקים ועדת חקירה לבדיקת הכדורסל הישׂראלי, אנא ציינ/י זאת בתגובה, בשמך האמיתי. אם אפשר לציין קבוצה אהודה (למי שיש), מה טוב.
  2. העבר/ירי את המסר הלאה. בבלוג שלך, בפייסבוק, בטוויטר, בדוא"ל, בשׂיחות סלון ובאמצעות יוני דואר. אם תרצה/י לתת קישור לטור זה, מה טוב.
  3. אם את/ה הולכ/ת למשׂחקים – קח/י אתך שלט: אני דורש/ת להקים ועדת חקירה עצמאית לכדורסל הישׂראלי! הטלוויזיא תראה את השלט, הדרישה תקבל פרסום, בסוף לא תהיה ברירה.
  4. אם יש לך קשר עם ארגוני אוהדים, אנא נסה/י להשפיע עליהם להתאגד בדרישה להקים ועדת חקירה. הדרישה הציבורית תהיה יעילה בהרבה אם יתאגדו אוהדי כל הקבוצות בדרישה מאוחדת.

31 תגובות על הפוסט “ועדת חקירה לכדורסל הישׂראלי

  1. אותי הכי הטריד, מכל העניין, הוא כמובן אלה שאצלם הוא השקיע את הכסף כדי להוציא 20% ריבית, כמו שהוא הבטיח לשחקנים/מאמנים – מדובר על הרוזנשטיינים, האברג'ילים והאבוטבולים. עוד דוגמה לכמה עמוק הם חלחלו, למעשה חלקים שלמים בענף הכדורסל היו איכשהו קשורים אליהם. ברוח הבלוג, אגב, אני מציעה לעיין בהלכה בנושא ריבית…

  2. אה, ולא בטוחה שאני אוהדת כדורסל – אנשים כמוני משעמם אותם ענף שבו השחיתויות בניגוד למה שאתה כותב פה בתמימות או בהתממות, היו ידועות כבר שנים גם למי שבכלל אינו מתעניין בספורט. הייתי פעם במשחק של הפועל ירושלים נגד מכבי ת"א ומאוד נהנתי. הייתי כמובן בצד של עגולי המשקפיים לובשי הסוודרים – נחשב?

  3. תודה למגיבות והמגיבים בינתיים!

    עדי –
    נכון. אבל בהתחשב בנסיבות החקירה תתחיל מן הסתם בבנק פנאן להשקעות. לאן תסתעף משם? אינני יודע.

    תמר –
    ברור ש-20% ריבית בשנה מעידים על סרחון גדול. אין דרך אחרת.
    לגבי תמימות את תשפטי, היתממות אין כאן. שחיתויות: אילו? מה את מגדירה כשחיתות?
    על סיפור הבנק (שאם פרטיו נכונים, עונה בהחלט על ההגדרה) לא ידעתי דבר וחצי דבר. איכשהו נדמה לי שגם כל מדקלמי ה"כולם ידעו" לא ידעו דבר. הרי סקנדל כזה לא היה נשאר בשקט אילו "כולם ידעו". ואולי עוד דברים יצאו לאור, שישנו שוב את התמונה (איומים? התפוגגות החשדות? באמת שאינני יודע).

  4. אני אוסיף את השני סנט שלי:
    1. ההיתממות של אנשי מכבי ובראשם שמעון מזרחי מטריפה את דעתי: "לא ידענו", " אם היינו יודעים – היינו מונעים" וכו'. הרי שמעון מזרחי ומוני פנאן היו מנהלים באותו ארגון במשך 20 שנה (שמעון בעצם מנהל שם מאז עידן המזוזואיקון), אני לא יכול לתאר מצב בו אחד המנהלים המקבילים אלי בחברה בה אני עובד ינהל כספים של העובדים שלי לאורך 20 שנה מבלי שמשהו יגיע לאוזני.
    2. כל עוד ההשקעה של הכספים נעשתה עבור שחקנים של מכבי והרווחים דווחו לרשויות המס, לא ברור לי מה לא חוקי במה שנעשה (כפי שאמר עופר שלח: "אין חוק נגד טיפשות"). כמובן שזה נושא שיש לחקור אבל זה תפקידן של המשטרה ושל רשויות המס. לא של ועדת חקירה.
    3. אם בהשקעות הכספים היו מעורבים חו"ח שחקנים ומאמנים מקבוצות יריבות והגרוע מכל: שופטים, אזי באמת ניתן למחוק את כל תוצאות הליגה בשנים שציינת. אבל גם אז ועדת חקירה היא לאו דווקא התשובה.

    מה הטענה שלי? ועדת חקירה היא מיותרת. בואו ניתן למשטרה ולרשויות המס לחקור. נראה מה הממצאים ואז כנראה שנצטרך להקים לא ועדת חקירה – כי אם מנהלת ליגה חדשה שתקבע כללים וחוקים לפיהם ינוהלו הליגות בישראל.
    אם יהיו ממצאים לאי-סדרים או מעשים לא חוקיים מהם הנהלת מכבי העלימה-עין אני חושב שיש להעניש את מכבי בחומרה רבה.

    עד עכשיו חשבתי שהחוב של מכבי לתרבות הספורט בארץ הוא משהו בסגנון 70 ש"ח לפיצה משפחתית ואיזו אליפות או שתיים שהיו יכולות לנדוד אל מעבר למחלף שורש. אני חושש שהחוב הוא גדול הרבה יותר…

  5. רק להבהיר:
    אני מסכים עם אורי שהטענה הזו ש"כולם ידעו" היא די מטופשת. כולם ידעו שמכבי היא ארגון כוחני ודורסני, אבל גם, סופר-מקצועני.
    יכולתי תמיד לבוא בטענות למכבי על כך שהיא רוכשת את השחקנים הכי טובים בליגה כדי למנוע תחרות, אבל מעולם לא חשבתי שמכבי, או מי מטעמה, משלמת שוחד לשופטים או קשורה בקשרים עסקיים עם מאמנים של יריבות.
    אני בטוח שאם היו עיתונאים שהיו שומעים על כך שקורים במכבי אירועים בלתי-חוקיים בסדרי גודל שכאלו הם היו מנסים לבדוק את הנושא. אם אכן היו עיתונאים שכאלו שידעו ובחרו לשתוק, אז ועדת החקירה שצריכה לקום לא צריכה לחקור את ענף הכדורסל, אלא את ענף העיתונות.

  6. בעבר (עד 1999) אוהד מכבי בקנאות (כ 20 שנה),
    מאז עוקב אחרי התוצאות.
    בעד ניקוי אורוות כללי, בכל מחיר.

  7. פינגבאק: orangetime | קיצור תולדות הזמן | תופעת דורפן 2.1

  8. מסכים לגמרי.
    אוהד בית"ר ירושלים (ובגלל שהם התפרקו לפני שנולדתי, אז לא אוהד קבוצה).

  9. היוזמה והכוונה למיצוי הצדק והדין עם מקרה זה ואחרים דומים (אם קיימים) מאוד רצוי ואף נדרש. עם זאת, לא ברור לי במה ועדת חקירה עצמאית מהווה פתרון טוב יותר מחקירה ממוקדת של רשויות החוק?
    לא ברור לי גם מה הכוונה "לחקור את הכדורסל הישראלי"… מה בדיוק חוקרים? את מי? באיזה היקף ובאיזו רזולוציה? באיזו סמכות ובאיזה מימון?
    אני חושש שהיוזמה שלך באה לתת פתרון אינסטנט (ואולי לא המיטבי והמתאים ביותר) לבעיה.
    שוב, אני חושב שאני רואה את הבעיה שהמקרה הזה מבטא באותה חומרה כמוך. אני כמוך, דורש שימצא פתרון למצב הנוכחי. אני פשוט לא בטוח שועדת חקירה הוא מה שאני מחפש…

  10. יניב –

    מסכים לגמרי לגבי ה"לא ידענו". אין מציאות שוילי סימס ונסטורס קומטוס ידעו, בזמן ששמעון מזרחי ודיוויד פדרמן לא ידעו. אין מציאות.

    ***

    יניב ואור –

    מדוע דוקא ועדת חקירה?
    רשויות החוק תחקורנה, מדרך הטבע, עבירות על החוק. שאלות אתיות מעולם הספורט לא תעניינּה את רשויות החוק, ולא תחקרנה. ודוקא כאן הנוולה והנבלה (לכאורה).

    נניח לרגע (אמרתי "נניח", לא לקפוץ) שסמי בכר היה לקוח בבנק פנאן להשקעות, וששילם מרווחיו מיסים כחוק. למשטרה ולרשות המסים אין כאן שום עניין. לאוהדי ספורט יש גם יש. חקירה משטרתית רגילה לא תציף עניינים כאלה, אפילו לא תשאל את השאלות הנחוצות. ועדת חקירה יעודית תשאל בדיוק את השאלות האלה, ולכן הסיכוי רב יותר שנקבל תשובות על מה שמטריד אותנו.

    למה הכוונה ב"לחקור את הכדורסל הישׂראלי"?
    להתחיל מפרשת ההשקעות, ולראות לאילו כיוונים החקירה מסתעפת. אין לי ספק שברגע שיתחיל בירור יסודי ומעמיק, יעלו עניינים נוספים, וגם בקבוצות אחרות.
    מטרת הועדה צריכה להיות לספק את המידע הדרוש כדי לפתוח דף חדש לענף.

    מי ישלם?
    פרטים על ועדות חקירה ממלכתיות אפשר למצוא באתר המכון הישׂראלי לדמוקרטיא: http://www.idi.org.il/BreakingNews/Pages/Breaking_the_News_1.aspx
    מעניין שדוקא הסבר על המימון אין שם.
    האם לא מדובר במותרות יקרות?
    לדעתי לא.
    ספורט הוא תחום בעל פרופיל תקשורתי גבוה מאד, ויש לו השפעה תודעתית נרחבת ועמוקה. מהלך ניקוי אורוות כזה יכול לשנות את האוירה הציבורית ביחס למצב בארץ בכלל, ולאמונה שאפשר לנקות את המדינה מהשחיתות. דוקא משום שמדובר, לכאורה, בתחום שולי – דוקא משום כך צפויה פחות התנגדות. כשיבינו המושחתים הממסדיים שדעת הקהל מבקשת עכשיו אותם, כבר יהיה מאוחר מדי.

  11. טוב אז ככה עד לפני שנתיים הייתי קבוע בשער 11 למעלה.
    בעיות לוגיסטיות מונעות ממני בנתיים לחזור להיכל נוקיהו(חרא שם לאצטדיוןץ יד אליהו לא מספיק טוב, או השם של האדריכל ברנשטיין לדעתי).
    ולעניין אני בעד ועדת חקירה או תחקיר לא משנה השם.
    פנאן היה רלוונטי רק משנת 1992 במכבי. לדעתי לא היו הרבה מקרים של טעויות שיפוט, אבל אם אחת הטעויות תסתבר שהושפעה משיפוט מכוון אקב השקעה כזאת או ארת אני בהחלט אהיה מאוכזב ביותר.
    מקווה שאין אמת .
    אבל כמו שקורה כאן הרבה יאמרו לא כשר מסריח אבל אין הוכחות.
    מקווה שמכבי לא אשמה ושזה רק מוני ושהאחרים גילו ולכן פיטרו אותו.

  12. מכבי חיפה
    גם אני בעד וועדת חקירה,ההרגשה הנוראית הזו שמכרו את הספורט ואותנו האוהדים מלווה אותי מאז שהפרשה התפוצצה, ואין לי ספק שועדה שכזו היא חובה כדי לשמור על איזשהוא אמון בין אנשי הכדורסל לאוהדים.

  13. בעד לגמרי. לחקור ללא כחל או שרק. בעבר אהוד מכבי די אדוק עם מנוי לשער 11 וכאלה, עד שזה הפך לפחות מעניין.
    ניתן לראות בפרשת פאנן את אותו תהליך שעבר/עובר (ולצערי גם עתיד) על החברה הישראלית.
    לסיום, שני דברים בקטנה – למכבי צריכה לעמוד חזקת החפות כל עוד לא הוכח אחרת, עומדת חזקת החפות, שוועדת חקירה אכן תשפוך אור על המקרה.
    השני, יותר בכיוון של תהיה, אם השחקנים בקבוצות מתחרות, שופטים, מאמנים או מי שזה לא יהיה היה ב"כיס" של פאנן (תרתי משמע), אז מדוע הוא היה כל הזמן עם פרוצוף חמוץ/לחוץ ? הרי היה והתוצאה הייתה ברורה לו הוא יכל לשבת בשער 11 ולפצח גרעינים עם החברה.

  14. גם אני בעד (אם כי ממרום שנותי אני קטן אמונה ולא מאמין בכוחן של עצומות מסוג זה).
    אבל (וזה אבל גדול) – שלא יחפשו בחקירה הזו רק את מכבי. לדעתי כל הכדורסל הישראלי נגוע בשחיתות ובחוסר אתיקה. החל מפרשת הפיצה של צ'ורצ'יץ, דרך הדרכון המזוייף של קני וויליאמס וכלה בפרשיה הנוכחית.
    אני מכיר מקרים של שופטים שנוסעים עם קבוצות למשחקים על מנת לחסוך מונית, ומקרים של מאמנים ומנהלים שנפגשים עם שחקני כדורסל לפגישות ידידותיות יום לפני משחק ביניהם, ועוד ועוד.
    מלבד ההיבטים החוקיים של הפרשה, יש צורך לקבוע חוק אתי לענף ולהחתים עליו כל מי שעוסק בו.

  15. וועדת חקירה, בטח שבעד, למה לא?
    מקסימום יגמר כמו וועדת טל.
    אני אוהד הפועל כמובן, ויודע ככזה שגם כשדברים מגיעים למקום הזה של החוק והחקירה כלום לא קורה, כי כשבקבוצה שלי אירגנו אזרחות צ'כית פיקטיבית לקני אז העונש היה, ובכן, כלום דה פקטו.
    אז תהיה וועדת חקירה, וייתגלה (נניח) שלא רק ששופטים היו מושקעים אצל פאנן, אלא שמכבי אשכרה שיחדה שופטים וקנתה משחקים, מה יעשו עם זה? נו נו נו וזהו, יגידו לשמעון מזרחי להתבייש ואולי יבקשו ממנו לפרוש. לא יותר.

  16. גם אני בעד.
    הייתי אוהד הפועל ירושלים עד שהם נהיו כוחניים כמו מכבי…(או לפחות רצו להיות)
    כרגע אני בעיקר שמח להצלחות של הפועל אוסישקין וזה כאוהד הפועל קטמון בכדורגל.

  17. בעד לגמרי! והעובדה שאני אוהד מכבי בכדורסל לא תשנה את עמדתי, גם לא תוצאות החקירה ותהיינה אשר תהיינה. כשאנשים מטעמה או בשמה של יובנטוס, הקבוצה האהודה עלי בכדורגל האיטלקי הסריחו, החקירה והעונש בעקבותיה היו ראויים ונכונים, וכך מתאפשר לי גם כיום להמשיך ולאהוד את המועדון. זוהי עמדתי החד משמעית לגבי כל הסובב את מכבי.

  18. אוהד הפועל גליל עליון (לשעבר), כיום גליל-גלבוע, ובקצב הנוכחי בשנה הבאה נדבר אולי על גליל-עמק חפר…
    אני מצטרף לדרישה להקמת ועידת חקירה עצמאית. בינינו, הקורבנות העיקריים בפרשה הזו, אחרי מוני פנאן ז"ל ובני משפחתו, הם אוהדי הכדורסל עצמם, שהשקיעו מכספם ובעיקר ממרצם
    בכדורסל הישראלי, רק כדי לגלות, אולי, שהעסק מכור.
    אחד הדברים הכי נוראיים שקרו בכדורסל הישראלי ב-40 השנים האחרונות הוא הקרבת כל קבוצות הכדורסל הישראליות שאינן מכבי ת"א וקהל אוהדיהן על מזבחה של מכבי ת"א. מילא ששאר קבוצות הליגה הפכו לקונוסים באימון של מכבי ת"א לקראת גביע אירופה (ואי-אפשר באמת להשתמש כאן במילה "מילא"), אבל להפוך את אוהדי שאר הקבוצות לקונוסים זה כבר בלתי נסלח. פה כבר לא מדובר בכסף או בכבוד, מדובר כאן ברגשות… ועדת החקירה הזו היא, בראש ובראשונה, בשבילנו, אוהדי הכדורסל בישראל (אלו שעוד לא התייאשו).ואגב, אין טעם לבטל למכבי אליפויות באופן רטרואקטיבי, מהסיבה הפשוטה שאין דבר כזה שמחת ניצחון רטרואקטיבית…

  19. קודם כל, שוב תודה לכל המגיבים, וברוכים הבאים לכל החדשים.
    ועכשיו אישית:

    ***

    רועי מונדר –

    תודה על התיקון הכרונולוגי לגבי הרלוונטיות של פנאן ז"ל במועדון. אני לא מאד בקי בנבכי ההנהלה. אבל גם מאז 1992 ועד היום עבר המון זמן, דור שלם, גם אם קצר.

    "יד אליהו" – אני דוקא מאד אוהב את השם הזה.

    ידעו ואז פיטרו – ככל שאני חושב על זה, נראה לי שהעסק התפוצץ עם הכניסה של רענן כץ, שראה ונדהם ממה שראה. אז גם החלו הפיצוצים עם פנאן, שבהתחלה פשוט נראו לא קשורים לכלום, והיו מפתיעים ביותר.
    אבל גם אם נלך על הפרשנות המקלה ביותר, זו שאתה מציע – הרי מזרחי ופדרמן ממשיכים להכחיש ידיעה גם היום. זה מקשה עלי מאד לקבל את הפרשנות הזו. זה גם קצת מעורר רחמים (במובן הרע של הביטוי).

    ***

    אילון גליק ועידו –

    ביחוד בגלל משבר האמון אני רוצה שתוקם ועדת חקירה. צפיתי במשׂחק חיפה-ת"א ביום א, ופשוט לא עניין אותי. נכון, גם כי היתה רמה ירודה, אבל זה לא הפריע לי להתעניין בעבר. כרגע פשוט יש הרגשה שממש לא משנה מה קורה על המגרש. הרגשה כזו אצל האוהדים לא טובה לספורט.
    אני מסכים גם (וכתבתי למעלה) שצריך לחקור את כל הענף, לא רק את מכבי. כולם מכירים את פרשת הפיצה (שהיתה חמורה ביותר!), את הדרכון הצ'כי. מי יודע מה עוד מסתתר שם, ואנחנו פשוט לא יודעים?
    לכן הצורך בועדת חקירה, ולא בחקירה סתם של רשויות המס. חקירה סתם לא תגיע לכל הפינות האפלות הללו.

    ואני מקבל בהחלט שהפרשה הזו היא בזעיר אנפין מה שעובר על המדינה, ובדיוק בשל כך אני נחוש לעורר רעש. בכל חוליי המדינה קשה, אולי אי-אפשר לטפל במכה אחת. בחוליי הכדורסל אפשר גם אפשר.
    רוב הציבור, לפחות זה שאני נתקל בו ומשׂוחח אתו (ולא רק במגדל השן), מרגיש נבגד ומרומה. כדי להביא שינוי צריך לחולל קודם כל שינוי בתודעה. הכדורסל הוא תחום נפלא לתת בו דוגמא.

    חמיצות –
    עידו, זה כבר עניין מכביסטי אופייני. הרי שמעון מזרחי בקושי מחייך אחרי שהוא זוכה בגביע אירופא.
    עוד לפני התפוצצות הפרשה, זו היתה אחת הסיבות שייחלתי לשינוי ההנהלה. לא שאני לא מכיר בתרומה הכבירה של מזרחי ושות' למועדון. הם עשׂו אותו מה שהוא. אין ספק. אבל רבּאכּ – תחייכו קצת. תשׂמחו. הפרצופים האלה הורגים את כל הכיף.

    ***

    גיא אלון וערן קאלימי –
    עצומות לבד אין בהן כח. לכן לא פתחתי עצומה, אלא התחלתי דיון. אשׂמח מאד לשמוע הצעות מעשׂיות איך לגלגל את הסיפור הזה הלאה. אם לא נתאמץ – כולנו, האוהדים – הוא יגווע כמו הרבה סיפורים לפניו.

    ענישה:
    לסדר היום ולמען הפרוטוקול – אם יתברר ששופטים ו/או שׂחקנים יריבים היו מושקעים בבנק פנאן, צריך לכפות על כל ההנהלה הנוכחית להתפטר, ולהוריד את מכבי ליגה בסוף העונה.
    זה נראה לי עונש ראוי ומידתי, ויהיה בו גם יתרון אחד נוסף, הקשור לדבריו של יאיר מלכיאור –

    כבר בשנה הבאה יהיה לנו דרבי!

  20. סתם רעש על כלום.

    גם אם שחקנים ושופטים השקיעו בבנק של פנאן, זה עדיין לא הופך את התוצאות של מכבי ללא כשרות. כי מה, אם שחקן של עפולה קנה דירה מאוסיף של גאידמק, התוצאה של הפועל ירושלים פסולה? ואם שאול אייזנברג היה מדפיס בבית הדפוס שלו את התוכניות של מכבי ת"א, משחקי הדרבי פסולים? ואם שחקן של הפועל חולון שנשלל רשיונו היה לקוח של שמעון מזרחי, עו"ד בכיר בתחום התעבורה – התוצאות פסולות? וזה שמכבי טסה עם אל-על הפך את השופט דוד דגן לפסול? ועוד ועוד.

    עוד לא ראיתי בכל "הפרשה" הזו ולו ראיה אחת למשהו לא כשר. חוץ כמובן מעצם הסירחון שבתרגיל פונזי (מיידוף) והשקעה בשוק האפור ובעולם התחתון במתן הלוואות.

    שום ועדת חקירה לא תגלה יותר ממה שידוע עכשיו או יותר ממה שרשות המיסים תגלה בבדיקות שלה. הסיכוי היחיד לגלות משהו הוא אם שחקן / שופט שהפסיד את הכסף שלו יספר את סיפורו. והאבסורד הוא שדווקא אם זה יהיה שחקן יריב או שופט, הוא לא יוציא מילה.

    לכן, הדרישה לוועדת חקירה (כלשהי) היא פופוליסטית, לא תניב תוצאות גם אם תוקם ועדה כזו, ובכלל לא ברור למי היא מופנית: לאיגוד הכדורסל ששמעון מזרחי מנהל אותו מעמדת הסגן הנצחי? למשרד הספורט שהשרה האחראית עליו נראית מדי פעם על הפארקט במשחקי מכבי? לכנסת?

    כאמור, סתם רעש על כלום. מי שרוצה ועדת חקירה, רוצה לנגח את מכבי. ואני ממש לא אוהד מכבי, אבל יודע לזהות אינטרסנטים. וזה שאתה כאוהד מכבי נגרר לזה – מאוד יפה ומצפוני, אבל עובדים עליך.

  21. S&M
    לא הבנתי אם אתה בעד או נגד או שניהם. הטענות שלך לא רציניות. אם שופטים ושחקנים השקיעו בבנק של פנאן אז התוצאות שהושגו בהשתתפותם אינן כשרות, בדיוק כמו תוצאת ספורט שהושגה בסיוע סמים. אין דין השקעה בבנק לא חוקי כדין הזמנת עבודה בבית דפוס או קניית דירה. אני מבין שלא ראית אף ראייה למשהו לא כשר, אבל בדיוק בגלל זה נדרשת חקירה מקיפה, כי הסירחון עולה לשמים ומה שאתה מציע זה שנסתום את האף ונלך קדימה כאילו כלום. פנאן לא נטל את חייו בגלל אהבה נכזבת וזה לא עניין למשוררים. אין לי בעייה שרשות המיסים תחקור, ובלבד שתהיה חקירה יסודית. אני אוהד מכבי וממש לא מרגיש רדוף בשל הדרישה לחקירה. אם תטמון את ראשך בחול ייסתם לך האף ולא תוכל לנשום. תאמין לי שחקירה מעמיקה ויסודית היא מה שכולנו צריכים, כולל אתה.

  22. S&M –

    תודה על התגובה – אתה הראשון שלא מסכים. סוף סוף קצת ויכוח; כבר התחלתי לדאוג.

    שאלת כאן מה לא כשר. אנסה להשיב:
    בכל הדוגמאות המקבילות שהבאת, מדובר בעסקאות לגיטימיות וחוקיות, שיש להן חלופה. שׂחקן של עפולה יכול לקנות דירה מחברה של גאידמק, אבל גם מחברה אחרת. מכבי יכולה לטוס באל-על, אבל גם בחברות אחרות. שאול אייזנברג יכול לבצע עבודות דפוס עבור מכבי, אבל יש 101 בתי-דפוס אחרים שיכולים לבצע אותה עבודה בדיוק.

    היחוד של המקרה הזה הוא בדיוק בסרחונו הפונזאי. אין בשוק אף ערוץ השקעה שיתן לך 20% מובטחים לשנה. אין דבר כזה. בבורסה אפשר להרוויח יותר, אבל יש סיכון. מי שהפך שהשקיע כספו אצל פנאן, מקבל טובת הנאה שאין לה חלופה. כך מתפתחת תלות. ברגע ששופטים או שׂחקנים יריבים תלויים כלכלית במנהל במכבי, הערך הספורטיבי מוטל בספק, לכל הפחות.

    עד כאן נצמדתי אך ורק לעובדות הידועות בינתיים, לפני הקמת ועדת חקירה. מה יצוץ בהמשך אינני יודע, אבל אני מוכן להמר על סרחונות מפה למאדים וחזרה. ואם לא – אשׂמח להתבדות! אני מבטיח לשׂמוח ולצהול אם יתברר שאין כאן כלום, ושהכל שמועות ומכביפוביא. אבל לברר חייבים.

    ועוד דבר שפשוט חייבים לאמר: אין כאן מקום לדון לכף זכות מכח הספק. הסיבה לכך היא שפנאן הוכיח בפרשת צ'ורה והפיצה שהוא מסוגל להתנהגות שבמקרה הטוב ביותר היא לא אתית, לא ספורטיבית ולא חכמה, ובמקרה הפחות טוב היא נגועה בשחיתות חמורה ביותר.
    יש מי שהפסיקו לאהוד את הקבוצה כבר אז. אני השתדלתי ללמד לכף זכות בעניין הזה, ולאמץ שמועות שקשרו את הפגישה הלילית לעניינים שאינם נוגעים לכדורסל. עכשיו כבר אין מקום להנחות, לרצון טוב, לשום דבר. לחקור, עד הסוף המר.

    ואח"כ לבנות הכל מחדש.

  23. מה זאת אומרת אין ערוץ השקעה שייתן לך 20% מובטחים לשנה? מי אמר שהם מובטחים? עובדה שהם לא. אבל אני כן מכיר ערוצי השקעה של 20% מובטחים לשנה, והם חוקיים – הלוואות. וזה מה שאומרים שפנאן עשה חלק מהזמן – הזרים את הכסף של השחקנים לשוק האפור דרך מלווים שונים, וקיבל ריביות גבוהות. זה עסק חוקי לחלוטין, מוסדר בחוק – גם אם אנחנו מתעבים אותו, וגם אם בצד הגבייה של החוב מופעלים צעדים פליליים לחלוטין (הסכם ההלוואה חוקי לחלוטין. מה שלא חוקי, זה להפר את החוזה מצד אחד, ולגבות את החוב באיומים ובאלימות מצד שני).

    אני לא מקבל את הטיעון שאין לערוץ ההשקעה של פנאן חלופה. יודע מה, אני מחליף צד ולוקח את הצד שלך. אני מסכים איתך שאין דברים כאלה – כל מי ששכל בראשו מבין ש-20% "מובטחים" פירושם שיש כאן משהו מסריח. כלומר, זה לא שהמשקיע "נשבה" כתינוק בידי פנאן, מראש הוא הלך למשהו מסריח ופלילי, בידיעה שאין דברים כאלה.

    מכאן שאין שום תלות. אתה מבלבל בין חמדנות לתלות. הם לא חייבים להשקיע אצל פנאן, כי אם לא אז לא יהיה למשפחה כסף לאוכל, אלא הם חמדנים אז הם משקיעים אצל פנאן בידיעה – קונסטרוקטיבית או מכללא – שהם זורקים כסף כי כדבריך 'אין ערוץ השקעה כזה שמניב 20% בטוחים בשנה'.

    הכשל הוא בקביעה שאין להם ברירה. יש להם, ועוד איך. הם לא חייבים לפנאן כלום, ואם הם התחברו אליו למעשים פליליים, הם נועדו לזה מראש ולא נשבו בידיו.

    עבר עוד שבוע, ואין רמז למעשים פליליים, ויותר מזה – אפילו אין נושים שפנו למנהל העזבון או מתלוננים שפנו למשטרה. כמו שאמרתי בתגובה המקורית שלי – אלו דיבורים בלי כיסוי. אל תאמין לטיעונים שלי, אבל תאמין להגיון שלמכבי יש די והותר (ועוד קצת) שונאים שישמחו לתת מידע שיסריח את המועדון הזה ו/או את שמעון מזרחי. ואם זה עוד לא קרה, כנראה שאין מידע כזה.

    אני מסתכן ומהמר שימצאו מעשים לא חוקיים של השקעות מפוקפקות שלא נרשמו בשום מקום (אז לא שולם מס על הרווחים), וחוץ מזה כלום. וגם אז לא יעשו כלום כי רווחים מתקזזים עם הפסדים, ואם אין ספק אחד בפרשה הוא שהיו הרבה הפסדים.

  24. S&M –

    בוא נתחיל מההסכמה: בינתיים הכל חצאי-ידיעות ושמועות. אין מידע לעבוד אתו. (גם) משום כך אני רוצה ועדת חקירה. כדי שתהיינה לנו עובדות, לפיהן אוכל, נוכל, לגבש עמדה.
    לך אולי הדבר לא משנה הרבה; לי הוא יקבע את היחס לקבוצת הספורט האהובה עלי, היחידה שאני טורח לעקוב אחריה מקרוב לאורך שנים כה רבות.

    השקעות: אנא ספר באיזה סניף בנק אתה, כדי שאוכל להצטרף גם. ערוץ ההשקעה המובטח המניב ביותר שהציעו לי בסניף שלי היה 2.5% לשנה.
    מובטח – כי מוני הבטיח. היה צריך טרגדיא בשלוש מערכות כדי שההבטחה לא תתממש.
    עסק חוקי? לא בטוח בכלל. מנין אתה יודע? אני חוזר ואומר לך, אם הוא המשיך לתת לאנשים 20% לאורך שנים, לא יכול להיות שהשקיע את הכסף בדרכים מקובלות (שכן זה היה הופך אותו לגדול הגאונים הפיננסיים במאה האחרונה), ולא יכול להיות שהרווחים הגיעו מהבורסה (שכן זאת נופלת לפעמים). אין מנוס מהמהסקנה שהעסקים דוקא לא היו כשרים.

    אתה מטיל אשמה על המשקיעים. בצדק – אם מדובר בשׂחקנים יריבים ובשופטים. גם משום כך אני רוצה ועדת חקירה. המטרה שלי היא לא למצוא סיבות להכפיש את מכבי, אלא לנקות את הכדורסל הישׂראלי. אם יש שופטים ושׂחקנים שצריך להעיף מהמערכת, אז להעיף! גם אם הם לא עברו עברות מס.

    את הטיעון שאילו היה מידע להסריח הוא כבר היה צץ אני לא קונה. בוא נחזור שוב לדוגמת סמי בכר. הוא סבל הרבה מאד לאחר אותן שתי שריקות נגד טפירו. *אם יתברר* שהוא היה מושקע בבנק פנאן, אוהדי הפמ"ג יהפכו את חייו לגיהנום, והעיתונות איתם. כנ"ל כל שׂחקן שהוא שהשתתף באותו משׂחק, ואולי החטיא איזו קליעה בטוחה או איבד כדור טיפשי.

    הלוואי ויתברר שכל הסיפור נופח ללא סיבה, נאמר מתוך שׂנאת מכבי. הלוואי. פירוש תרחיש כזה יהיה שאני יכול לחזור לאהוד ולהתרגש בלי עכבות. אז שיבררו כבר. כי בינתיים אני צופה ודי אדיש.

  25. פינגבאק: ועדת חקירה לכדורסל הישׂראלי (ב) | יהודית, דמוקרטית, ישירה

סגור לתגובות.